Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


November 3, 2018

Less than a month after Bangla CM’s Italy visit, Indo-Italian joint venture takes shape

Less than a month after Bangla CM’s Italy visit, Indo-Italian joint venture takes shape

In less than a month, after Bangla Chief Minister Mamata Banerjee’s visit to Milan, Italy, the state’s home-grown frozen dessert brand — Milkberry from the stable of Rainbow Dairy Food Product — on October 27, joined hands with Bizdev, Italy, with the long-term goal of setting up an Indo-Italian joint venture in ice cream, frozen dessert and other food products segment.

In near future, the plan is to roll out some “interesting and innovative” flavours and brands specially curated and crafted by Italian chef from Italy under Milkberry brand name.

Jean Claude Morel, founder-managing partner, Bizdev, Italy, said: “Italian companies are very impressed and excited over the positive developments taking place in Bangla recently. I personally attended Chief Minister Mamata Banerjee’s business meetings in Milan as part of the Italian business team and our interest in this part of India grew manifold.”

Managing partner, Rainbow Dairy Food Product, said, “We are confident that it will be the first successful test case of how business houses even from the districts and suburbs are coming forward, inspired by the dreams of Bangla Chief Minister Mamata Banerjee and taking giant leap forward.”

The signing of the MoU was attended by Vincenza Bufalo, acting consul general, Consulate General of Italy, the Additional Chief Secretary of the state government (also the CMD of HIDCO), the Chairman of Kolkata, Indo Italian Chamber of Commerce, the Principal Advisor (electronics & IT department), West Bengal government.

The Additional Chief Secretary said that the mission and prime focus of the state government is on ‘making the makers’, that is to create an atmosphere and infrastructure so that world class technologies are made here.


নভেম্বর ৩, ২০১৮

মুখ্যমন্ত্রীর ইতালি সফরের একমাসের মধ্যেই লগ্নি-চুক্তি

মুখ্যমন্ত্রীর ইতালি সফরের একমাসের মধ্যেই লগ্নি-চুক্তি

মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দোপাধ্যায়ের ইতালি সফরের এক মাসের মধ্যেই সফরের প্রভাব পড়ল রাজ্যের শিল্পক্ষেত্রে৷

গত ২৭শে অক্টোবর ইতালিয় সংস্থা বিজডেভের সঙ্গে রাজ্যের সংস্থা রেনবো ডেয়ারি ফুড প্রোডাক্টের এক চুক্তি সম্পন্ন হল৷ মূলত, ক্ষুদ্র ও মাঝারি ক্ষেত্রের এই সংস্থার সঙ্গে ইতালিয়ান সংস্থার এই চুক্তি উল্লেখযোগ্য। কারণ মুখ্যমন্ত্রী যে-কটি ক্ষেত্রের বিনিয়োগ কিংবা যৌথ উদ্যোগের জন্য ইতালি গিয়েছিলেন ক্ষুদ্র ও মাঝারি ক্ষেত্র তার মধ্যে অন্যতম।

এদিন ইতালিয় সংস্থার কর্তা জিন ক্লদ মঁরে বলেন, ‘আমরা চাই আরও বেশি করে এই ধরনের ক্ষুদ্র ও মাঝারি সংস্থায় সঙ্গে গাঁট ছড়া বাধতে৷ খাদ্যপ্রক্রিয়াকরণ, তথ্যপ্রযুক্তি, শিক্ষা, স্টার্ট আপের ক্ষেত্রে আরও বেশি করে যৌথ উদ্যোগের কথা আমরা ভাবছি|’

এই অনুষ্ঠানে উপস্থিত ছিলেন, রাজ্যের তথ্যপ্রযুক্তি সচিব ও তথ্যপ্রযুক্তি উপদেষ্টা। তথ্যপ্রযুক্তি সচিব বলেন, ‘রাজ্য সরকার এই ধরনের সংস্থাদের তথ্যপ্রযুক্তিগত সহায়তা করার জন্য সবরকম পদক্ষেপ নিয়েছে৷ পাশাপাশি, স্টার্ট আপ সংস্থাদের উৎসাহ দিতেও উদ্যোগ করা হয়েছে৷’

মঁরে বলেন, ‘মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়ের ইতালি সফরের একাধিক -সম্মেলনে আমার থাকার সৌভাগ্য হয়েছে। আমরা ভারত বিশেষ করে বাংলার সঙ্গে বাণিজ্যিক সম্পর্ক গড়ে তুলতে আশাবাদী। চর্ম,গয়না-সহ একাধিক ক্ষেত্রে আমাদের এখানকার বিনিয়োগকারীদের সঙ্গে ইতিবাচক কথাও হয়েছে।’

তিনি জানান, আগামী ফেব্রুয়ারিতে হতে চলা বিশ্ববঙ্গ শিল্পসম্মেলনে তিনি ও তার প্রতিনিধিদল কলকাতায় আসবেন কারণ, বোঝা যাচ্ছে রাজ্যে বিনিয়োগ টানার ব্যাপারে মুখ্যমন্ত্রী তথা প্রশাসনের মনোভাব বদলেছে।