Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


November 19, 2018

Bangla Govt to organise huge awareness campaigns on World Toilet Day

Bangla Govt to organise huge awareness campaigns on World Toilet Day

The Panchayat and Rural Development department will conduct massive awareness campaigns against open defecation and other health issues on World Toilet Day.

The department has released tickers for television to create awareness against open defecation. There are tickers on hand wash where parents, particularly mothers, have been requested not to allow their children to take food without washing their hands.

People have been asked to clear containers used to store water, flower pots as they serve as mosquito breeding grounds. They have also been requested to segregate garbage at source and keep bio-degradable waste in separate bins.

All the districts in Bengal will be ODF much ahead of the schedule which is October 2, 2019.

Five districts in Bengal that are yet to be declared ODF are Purulia, Jhargram, North Dinajpur, Jalpaiguri and Gorkhaland Territorial Administration (GTA). Fourteen districts have formally been declared as ODF while in three other districts, work has been completed but the formal declaration has not happened yet.


নভেম্বর ১৯, ২০১৮

বিশ্ব শৌচাগার দিবসে একগুচ্ছ কর্মসূচি রাজ্যের

বিশ্ব শৌচাগার দিবসে একগুচ্ছ কর্মসূচি রাজ্যের

আজ বিশ্ব শৌচাগার দিবস। এই দিনটিকে উদযাপন করার জন্য একগুচ্ছ কর্মসূচি নিয়েছে রাজ্য সরকার। উন্মুক্ত শৌচকর্ম ও অন্যান্য বিষয় সম্বন্ধে আজ সারাদিন প্রচারমূলক কর্মসূচি চালাবে রাজ্য পঞ্চায়েত ও গ্রামোন্নয়ন দপ্তর।

উন্মুক্ত শৌচকর্মর খারাপ দিকগুলো সম্বন্ধে সাধারণ মানুষকে অবহিত করতে দপ্তরের তরফে ইতিমধ্যেই বিভিন্ন টিভি চ্যানেলকে টিকার দেওয়া হয়েছে। হাত ধোয়ার উপকারিতা সম্বন্ধেও প্রচার করা হবে। বাবা-মায়েদের সচেতন করা হবে যাতে তাদের সন্তান হাত না ধুয়ে খাবার না খায়। খোলা পাত্রে জল জমানো কিংবা ফুলের তবে জমা জল থেকে যে মশার লার্ভা তৈরী হয়, সে ব্যাপারেও সচেতনতা প্রচার করা হবে। এছাড়া, জৈবগর্ভস্থ বর্জ্য এবং অজৈবগর্ভনীয় বর্জ্য আলাদা করার ব্যাপারেও সচেতনতাবৃদ্ধি করা হবে।

উল্লেখ্য, বাংলার সমস্ত জেলাকেই ডিসেম্বর মাসের মধ্যে নির্মল জেলা ঘোষণা করা হবে। পুরুলিয়া, ঝাড়গ্রাম, উত্তর দিনাজপুর, জলপাইগুড়ি ও জিটিএ অঞ্চল এখনও নির্মল জেলা হয়নি। ১৪টি জেলাকে ইতিমধ্যেই নির্মল ঘোষণা করা হয়েছে। ৩টি জেলায় কাজ সম্পূর্ণ, আনুষ্ঠানিক ঘোষণা বাকি।