Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


November 19, 2018

Bangla Govt’s helping hand for farmers affected by wheat blast

Bangla Govt’s helping hand for farmers affected by wheat blast

To help the wheat blast-affected farmers overcome their losses, the State Agriculture Department has distributed seeds of other crops among them free of cost. Primarily, seeds of pulses and mustard have been distributed. The affected farmers would now be able to carry on with their livelihoods.

The districts of Nadia and Murshidabad are the ones most affected by the wheat blast disease, which occurred in 2017, with around 1,000 hectares of wheat-growing areas getting destroyed. To a lesser extent, the disease has also affected five other districts, including Malda and North 24 Parganas.

To check the spread of the fungal infection, cultivation of wheat has been stopped in the affected areas for the next two years. The State Government has distributed the seeds in all the areas affected by wheat blast.

The State Agriculture Minister has said that the target was not only to distribute seeds among farmers but to do so on time so that they can be sowed at the right time. According to him, the department has been able to achieve both the targets. He will be holding a meeting on November 12 in this connection.

As a follow-up measure, the government has also set up 200 pulse processing mills in Nadia and Murshidabad so that farmers did not have to worry to get their crops processed elsewhere.

The State Government has also taken the initiative to distribute whole wheat flour (atta) in the two districts as there has was no cultivation of wheat due to the disease.

Source: Millennium Post


নভেম্বর ১৯, ২০১৮

হুইট ব্লাস্ট - বিকল্প চাষের জন্য বীজ দিচ্ছে রাজ্য সরকার

হুইট ব্লাস্ট - বিকল্প চাষের জন্য বীজ দিচ্ছে রাজ্য সরকার

নদীয়া ও মুর্শিদাবাদ জেলার যে সকল অঞ্চলে মরণ হুইট ব্লাস্ট রোগের জন্য ক্ষতিগ্রস্ত হয়েছে ফসল, সেখানকার কৃষকদের বিকল্প চাষের জন্য বীজ বিতরণ করল কৃষি দপ্তর।

ভারত বাংলাদেশ সীমান্তে অবস্থিত মালদা ও উত্তর ২৪ পরগনার পাঁচটি গ্রামেও এই বীজ বিতরণ করা হয়।

প্রসঙ্গত, ২০১৭ সালে নদীয়া ও মুর্শিদাবাদের ১০০০ হেক্টর একর জমিতে মারাত্মক হুইট ব্লাস্ট রোগে আক্রান্ত হয় গম চাষ। এরপর এই অঞ্চলে গম চাষ বন্ধ করা হয় প্রশাসনের তরফে। এই রোগের প্রাদুর্ভাব কমাতে ২ বছর ওই জমিতে গম চাষ বন্ধ করা হয়।

এই পরিস্থিতিতে সেই অঞ্চলের চাষিদের পাশে দাঁড়িয়েছে রাজ্য সরকার। তাদের বিনামূল্যে ডাল ও সরষের বীজ বিতরণ করা হয়েছে।

কৃষি দপ্তরের আধিকারিকরা এই অঞ্চলের চাষিদের সঙ্গে যোগাযোগ রেখে চলেছেন এবং বিকল্প চাষের বিষয়ে সবরকম সাহায্য করছেন। ওই অঞ্চলে গম চাষ বন্ধ হওয়ার ফলে বেড়েছে ডাল চাষ।

প্রসঙ্গত, নদীয়া ও মুর্শিদাবাদে ২০০টি ডাল প্রক্রিয়াকরণ কেন্দ্র তৈরীতেও সাহায্য করেছে রাজ্য সরকার। পাশাপাশি, ওই অঞ্চলে আটাও বিতরণ করা হয়েছে সরকারের তরফে।