Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


November 30, 2018

Investments in food processing & bakery tech going up steadily

Investments in food processing & bakery tech going up steadily

Over the last few years, investments in food technology and bakery technology in Bengal have increased by several times, said the secretary of the State Food Processing Department recently during the inauguration of the trade fair, International FoodTech India – 2018. Its theme this time was ‘Bakery Tech and Hotel Tech’. Along with investment has increased employment.

The last five years have seen an investment of Rs 350 crore in the organised sector and Rs 150 crore in the unorganised sector in food technology, including bakery technology. Most of this investment has been in the micro, small and medium enterprises (MSME) sector.

The official also said that every investment of Rs 10 crore sees the employment of 50 to 80 people.

The trade fair ran from November 16 to 18 at Science City, and was attended by 127 organisations from India and from China, Taiwan, Bangladesh, Nepal, Bhutan and Italy. It was a huge success.


নভেম্বর ৩০, ২০১৮

খাদ্য প্রক্রিয়াকরণ ও বেকারি শিল্পে বিনিয়োগ বাড়ছে রাজ্যে

খাদ্য প্রক্রিয়াকরণ ও বেকারি শিল্পে বিনিয়োগ বাড়ছে রাজ্যে

রাজ্য জুড়ে খাদ্য প্রক্রিয়াকরণ ও বেকারি শিল্পে বেড়েছে বিনিয়োগ। পাশাপাশি বেড়েছে কর্মসংস্থান। ১৭তম ‘আন্তর্জাতিক ফুডটেক ইন্ডিয়া-২০১৮ঃ বেকারি টেক ও হোটেল টেক’ মেলার উদ্বোধনে জানালেন রাজ্যের খাদ্য প্রক্রিয়াকরণ দপ্তরের অধিকর্তা। এই মেলার মূল উদ্দেশ্য, খাদ্য প্রক্রিয়াকরণ শিল্পে প্যাকেজিং, প্রযুক্তি এবং খাদ্যের গুণগত মান কীভাবে বাড়ানো যায়।

রাজ্যের খাদ্য প্রক্রিয়াকরণ দপ্তরের অধিকর্তা বলেন, গত পাঁচ বছরে মানুষের নিত্য নতুন খাবারের চাহিদার সঙ্গে তাল মিলিয়ে রাজ্য জুড়ে খাদ্য প্রক্রিয়াকরণ ও বেকারি শিল্পে অভূতপূর্ব অগ্রগতি হয়েছে।

এরই মধ্যে রাজ্যে সংগঠিত ক্ষেত্রে ৩৫০কোটি টাকা ও অসংগঠিত ক্ষেত্রে ১৫০কোটি টাকা বিনিয়োগ হয়েছে। এই সবই ক্ষুদ্র ও মাঝারি শিল্পের অন্তর্গত। প্রতি ১০কোটি বিনিয়োগ করা সংস্থায় ৫০ থেকে ৮০ জনের কর্মসংস্থান হচ্ছে। পাশাপাশি রাজ্যে বিভিন্ন সংস্থার তৈরী খাবার বিদেশেও রপ্তানি হচ্ছে।

সৌজন্যেঃ আজকাল