Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


November 12, 2018

IT&E Dept and MAKAUT to set up cyber security centre of excellence

IT&E Dept and MAKAUT to set up cyber security centre of excellence

As a part of the State Government’s strategy of having centres of excellence for emerging technologies like blockchain, artificial intelligence and cyber security, the Information Technology & Electronics (IT&E) Department has selected Maulana Abul Kalam Azad University of Technology (MAKAUT) as its knowledge partner for cyber security.

The university, which runs a number of courses on cyber security, will set up a centre of excellence in this regard, where a consortium of leading institutions will be providing lessons on tackling cyber threats.

It may be mentioned that MAKAUT, formerly known as West Bengal University of Technology, imparts training to Kolkata Police and officials of some nationalised banks on several aspects on cyber threats and security.

The IT&E Department has also published a tender, seeking applications from institutions who want to help set up a helpline for cyber crime victims.

In the works is also a list of simple dos and don’ts for guidance of people and departments when cyber attacks happen, especially in critical infrastructures like power, traffic, transportation, metros, airports, etc. The website https://cybercrime.gov.in can be used to report, even anonymously, cyber crime complaints relating to women.

The State Government has also come up with a Cyber Security Centre of Excellence for the purpose of collection, analysis and dissemination of information related to cyber security. The government believes that around one lakh cyber security jobs can be created annually.

Source: Millennium Post


নভেম্বর ১২, ২০১৮

সাইবার সিকিউরিটি সেন্টার অফ এক্সেলেন্স - নলেজ পার্টনার হবে মাকাউট

সাইবার সিকিউরিটি সেন্টার অফ এক্সেলেন্স - নলেজ পার্টনার হবে মাকাউট

আধুনিক যুগের বিভিন্ন প্রযুক্তি – যেমন ব্লকচেন, আর্টিফিশিয়াল ইন্টেলিজেন্স, সাইবার সিকিউরিটি – বিষয়ক একটি সেন্টার অফ এক্সেলেন্স গড়তে চায় রাজ্য। এই কেন্দ্রটি গড়ার জন্য রাজ্য তথ্যপ্রযুক্তি এবং ইলেক্ট্রনিক্স দপ্তর নলেজ পার্টনার হিসেবে বেছে বিয়েছে মৌলনা আবুল কালাম আজাদ ইউনিভার্সিটি অফ টেকনোলজি (মাকাউট) কে।

মৌলনা আবুল কালাম আজাদ ইউনিভার্সিটিতে সাইবার নিরাপত্তার ওপর অনেক কোর্স আছে। এই কেন্দ্রে সাইবার নিরাপত্তা সংক্রান্ত বিভিন্ন বিষয়ে শেখাতে আসবে অন্যান্য নামী প্রতিষ্ঠানও। উল্লেখ্য, মাকাউট – যা একসময় ওয়েস্ট বেঙ্গল ইউনিভার্সিটি অফ টেকনোলজি নামে পরিচিত ছিল – কলকাতা পুলিশ ও অনেক রাষ্ট্রায়ত্ত ব্যাঙ্ককে সাইবার হানা রুখতে সহায়তা করে থাকে।

তথ্যপ্রযুক্তি ও ইলেক্ট্রনিক্স দপ্তর এই কেন্দ্র সংক্রান্ত একটি টেন্ডার প্রকাশ করেছে। সাইবার হানায় ক্ষতিগ্রস্তদের জন্য হেল্পলাইন তৈরী করার জন্য বিভিন্ন আগ্রহী প্রতিষ্ঠানের কাছ থেকে আবেদনপত্র চাওয়া হয়েছে।

সাইবার হানা রুখতে কি কি করা উচিত এবং কি নয় সেই বিষয়ে একটি তালিকা তৈরী হয়েছে। বিভিন্ন জরুরি পরিষেবার ক্ষেত্রে – যেমন, বিদ্যুৎ, ট্রাফিক, পরিবহন, মেট্রো, বিমানবন্দর, ইত্যাদি – এবং মহিলাদের বিরুদ্ধে সাইবার অপরাধের ঘটনার জন্য অভিযোগ জানাতে তৈরী হয়েছে ওয়েবসাইট: https://cybercrime.gov.in ।

ইতিমধ্যেই রাজ্য সরকারের উদ্যোগে সাইবার সিকিউরিটি সেন্টার অফ এক্সসেলেন্স তৈরী করা হচ্ছে। এই কেন্দ্রে সাইবার অপরাধ সংক্রান্ত তথ্য সংগ্রহ ও মূল্যায়ন করা হবে। রাজ্য সরকার আশাবাদী যে সাইবার নিরাপত্তার ক্ষেত্রে বার্ষিক এক লক্ষ কর্মসংস্থান হতে পারে।