Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


November 28, 2018

Singur performing well in Agriculture: Minister

Singur performing well in Agriculture: Minister

995.9 acres of land have been made cultivable in Singur, the Agriculture Minister informed the State Assembly on November 26.

He said, till October 31, 2018, 995.9 acres of land have been made cultivable in Singur. That apart, as per the initiatives of the government, a planned development of the irrigation system in the area is being worked upon. From canals to tubewells, every necessary infrastructure has been built for this purpose.

Mustard, masoor, khesari, potato, boro rice, mug, kalai, vegetables, sesame, maize and jute are some of the crops being cultivated in Singur.

In the last agricultural year (2017-18), paddy production could touch 2,57,78,642 tonnes, the minister said. He added that eastern India will witness a green revolution in the coming years, with increased productivity, conversion of uncultivable land to cultivable land, and optimal use of agricultural equipment.


নভেম্বর ২৮, ২০১৮

সিঙ্গুরে ভাল চাষ হচ্ছে, বিবৃতি কৃষিমন্ত্রীর

সিঙ্গুরে ভাল চাষ হচ্ছে, বিবৃতি কৃষিমন্ত্রীর

সিঙ্গুরের ৯৯৫.৯০ একর জমিকে চাষযোগ্য করে তোলা সম্ভব হয়েছে। বিধানসভায় একথা জানান কৃষিমন্ত্রী। তিনি বলেন, ৩১ অক্টোবর ২০১৮’র সাপেক্ষে সিঙ্গুরের ৯৯৫.৯০ একর জমিকে চাষযোগ্য করে তোলা সম্ভবপর হয়েছে। সেই সঙ্গে সরকার অধিগৃহীত পরিকল্পনা মাফিক কৃষির উন্নতির জন্য এবং সেচের ব্যবস্থার জন্য রাস্তা, সেচখাল, নালা, অগভীর নলকূপ ইত্যাদির জন্য অধিগৃহীত জমির কিছু অংশ ব্যবহার করা হয়েছে। যা কৃষকের কৃষিজমি নয়। এখন সিঙ্গুরে শর্ষে, মসুর, খেসারি, আলু, বোরো ধান, মুগ, কলাই, সবজি, তিল, ভুট্টা এবং পাট হচ্ছে।

মন্ত্রী বলেন, ২০১৭-১৮ কৃষিবর্ষে ধানের উৎপাদন ২ কোটি ৫৭ লক্ষ ৭৮ হাজার ৬৪২ টন হতে পারে। এছাড়া, আগামী দিনে রাজ্য সরকারের কৃষিক্ষেত্রে সার্বিক উন্নয়নের পরিকল্পনাও তুলে ধরেন তিনি। সেগুলি হল, পূর্ব ভারতে সবুজ বিপ্লবের মাধ্যমে ধানের উৎপাদন এবং উৎপাদনশীলতা বৃদ্ধি করা, রবিখন্ডে পতিত জমিকে চাষে অন্তর্ভুক্ত করা, সুসংহতভাবে কৃষি উন্নয়নে কৃষিযন্ত্রের ব্যবহার বাড়ানো।

সৌজন্যেঃ আজকাল