Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


November 29, 2018

Bangla CM names eco-friendly pens made from paper ‘Kanyashree Kalam’

Bangla CM names eco-friendly pens made from paper ‘Kanyashree Kalam’

Few weeks ago we had reported that some women and girls associated with a self-help group in Purulia district had manufactured unique pens from paper. These pens were presented to the Chief Minister during an administrative review meeting on November 27. She was impressed with this initiative and named these pens ‘Kanyashree Kalam’.

The use of plastic in the pens is minimal as the State Government is trying to gradually do away with the use of plastic. The ballpoint pens are priced at Rs 5. They contain a plastic refill while their bodies are made of coloured papers, and they have a beautiful look. The paper has been processed so that the pens can be carried like ordinary plastic-made ballpoint pens.

Each pen contains seeds of palas or simul trees so that after using the pens one can sow the seeds and help in afforestation.


নভেম্বর ২৯, ২০১৮

স্বনির্ভর গোষ্ঠীর তৈরী পরিবেশ বান্ধব পেনের নাম 'কন্যাশ্রী কলম' রাখলেন মুখ্যমন্ত্রী

স্বনির্ভর গোষ্ঠীর তৈরী পরিবেশ বান্ধব পেনের নাম 'কন্যাশ্রী কলম' রাখলেন মুখ্যমন্ত্রী

পাড়া ব্লকের কন্যাশ্রী ও স্বনির্ভর দলের মহিলা সদস্যদের তৈরী করা ‘সিড পেন’ বা বীজ কলমের খবর প্রকাশিত হয়েছিল আমাদের ওয়েবসাইটে কয়েক সপ্তাহ আগে। এই পেনগুলি পুরুলিয়া জেলায় প্রশাসনিক বৈঠকের সময় মুখ্যমন্ত্রীকে দেওয়া হয়। তিনি এই উদ্যোগে উচ্ছসিত হয়ে পেনগুলির নাম রাখেন ‘কন্যাশ্রী কলম’।

প্রতিটি কলমের দাম পাঁচ টাকা। পুরুলিয়ার শম্পা রক্ষিত পরীক্ষামূলক ভাবে কলম তৈরী করেছিলেন। প্রদর্শনীর জন্য রেখেছিলেন পুরুলিয়া শহরের গ্রামীণ হাটের দোকানে। কন্যাশ্রী কিশোরী ও স্বনির্ভর দলের মহিলাদের নিয়ে কলম তৈরী শুরু হয়। প্রশিক্ষণ দেন শম্পাদেবী নিজে।

খুব সহজেই পরিবেশ বান্ধব এই কলম তৈরী করতে শিখেছেন মহিলা ও কন্যাশ্রীরা। বাজার থেকে রিফিল কিনে এনে খবরের কাগজ ও রঙিন কাগজ জড়িয়ে নেওয়া হচ্ছে। রিফিলের শেষে রাখা থাকছে ফুল বা ফলের বীজ। ব্যবহারের পরে ফেলে দিলে গজিয়ে যাবে গাছ, যত্নও লাগবে না।