Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


January 31, 2019

State Govt to come up with directory of little magazines

State Govt to come up with directory of little magazines

The Paschimbanga Bangla Akademi (PBA), which comes under the aegis of the State Information & Cultural Affairs Department, will soon publish a directory of the little magazines being published in Bangla so that the government can provide assistance to them in times of need.

The aim is to release the directory on February 21, which is observed as Bhasha Divas, or International Mother Language Day, throughput the world, and which has its origin in the Language Movement of the 1950s in Bangladesh, started in favour of making Bengali the national language of the country.

The academy is presently collecting names and addresses of the little magazines spanning across the State. The matter of inviting details of the little magazines has been published in various newspapers and the response has been quite good.

The State, and particularly Kolkata, has a thriving tradition of little magazines – comparatively cheap but quality magazines concentrating on stories, poems and articles – which are mostly published in Bengali. Many famous literary personalities writing in Bengali have come up the ranks of little magazines.

Source: Millennium Post

File Image

 


জানুয়ারী ৩১, ২০১৯

লিটল ম্যাগাজিন ডিরেক্টরি তৈরী করবে রাজ্য সরকার

লিটল ম্যাগাজিন ডিরেক্টরি তৈরী করবে রাজ্য সরকার

রাজ্য তথ্য ও সংস্কৃতি দপ্তরের অধীনস্থ পশ্চিমবঙ্গ বাংলা আকাদেমি খুব শীঘ্রই বাংলায় প্রকাশিত লিটল ম্যাগাজিনের ডিরেক্টরি প্রকাশ করবে। প্রয়োজনমত যাতে রাজ্য সরকার এই লিটল ম্যাগাজিনগুলোকে সাহায্য করতে পারে, সেই লক্ষ্যেই এই ডিরেক্টরি বানানো হচ্ছে।

আকাদেমির লক্ষ্য আগামী ২১শে ফেব্রুয়ারির মধ্যে এই কাজ সম্পন্ন করা। ২১শে ফেব্রুয়ারি আন্তর্জাতিক মাতৃভাষা দিবস হিসেবে পালন করা হয়। বাঙালি সংস্কৃতির সাথে এই দিনের বিশেষ তাৎপর্য আছে। ১৯৫২ সালে ঢাকায় বাংলা ভাষা আন্দোলনে নিহত হয়েছিলেন চার যুবক। তাদের স্মরণেই এই দিনটিকে মাতৃভাষা দিবস হিসেবে স্বীকৃতি দেওয়া হয়।

বর্তমানে পশ্চিমবঙ্গ বাংলা আকাদেমি সারা রাজ্যের লিটল ম্যাগাজিনের নাম ও ঠিকানা সংগ্রহ করছে। ইতিমধ্যেই বিভিন্ন সংবাদপত্রে এই ব্যাপারে বিজ্ঞাপন দেওয়া হয়েছে। লিটল ম্যাগাজিনগুলির তরফে ব্যাপক সাড়াও পাওয়া গেছে।

কলকাতা তথা বাংলাজুড়ে প্রচুর লিটল ম্যাগাজিন প্রকাশিত হয়। তুলনামূলকভাবে সস্তা কিন্তু গল্প, কবিতা ও প্রবন্ধের গুনমানে খুব উন্নত হয় এই ম্যাগাজিনগুলি মূলত বাংলায় প্রকাশিত হয়। বাংলার অনেক নামজাদা লেখক লেখিকা লিটল ম্যাগাজিনের মাধ্যমেই পরিচিত হয়েছেন।

ফাইল চিত্র