Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


January 22, 2019

Adventure treks lined up in north Bengal forests

Adventure treks lined up in north Bengal forests

The State Forest Department will introduce trekking and jungle trails for adventure enthusiasts and nature lovers in some of the reserve forests of north Bengal from January 2019.

Senior foresters said the new tourism avenues would start in the Mahananda Wildlife Sanctuary, Buxa Tiger Reserve, Neora Valley National Park, Jaldapara National Park, Singalila National Park and the Senchal Wildlife Sanctuary, spread over the districts of Darjeeling, Kalimpong and Alipurduar.

To go for a trekking or nature trail, the visitors would have to take permission from the Forest Department. They will also have to pay entry fees and charges for guides, the rates for which would be announced shortly. In each of the parks, only one route had been chosen for the trip.

The department has also readied a booklet containing maps of the routes, the flora and fauna which can be sighted along the trails, prospective sites where tents can be pitched, the dos’ and don’ts while moving through a reserve forest, the homestays available and several pictures.

The highest and toughest route is in the Neora Valley National Park, which would be a five-day expedition and would commence from Lava to Todey-Tangta, covering areas like Chaudaferi, Daulakhora, Jaributi, Alubari, Hatichere, Jorepokhri and Ruka. Located in Kalimpong, Neora Valley is fast gaining popularity among nature lovers.

If a visitor chooses Jaldapara, he/she will start from Lankapara and will move along hilly streams and rivers, reach close to the Bhutan border and will move though Totopara, a habitat of a primitive tribe in Madarihat block of Alipurduar, to reach Lankapara again after four days.

In due course, online booking facility for the treks and nature trails will be introduced. The plan is to create options for people to explore the nature in a sustained manner. The treks will also be helpful for researchers and students.


জানুয়ারী ২২, ২০১৯

উত্তরবঙ্গের জঙ্গলে অ্যাডভেঞ্চার ট্রেক

উত্তরবঙ্গের জঙ্গলে অ্যাডভেঞ্চার ট্রেক

প্রকৃতিপ্রেমী ও অ্যাডভেঞ্চার প্রিয় মানুষদের জন্য সুখবর। রাজ্য বন দপ্তরের উদ্যোগে শুরু হতে চলেছে উত্তরবঙ্গের জঙ্গলে ট্রেকিং।

দার্জিলিং, কালিম্পং ও আলিপুরদুয়ার জেলায় পর্যটকদের জন্য নতুন আকর্ষণ হবে ট্রেকিং। মহানন্দা অভয়ারণ্য বক্সা টাইগার রিজার্ভ, নেওরা ভ্যালি ন্যাশানাল পার্ক, জলদাপাড়া ন্যাশানাল পার্ক, সিঙ্গালিলা ন্যাশানাল পার্ক এবং সেঞ্চাই অভয়ারণ্যতে করা হবে ট্রেকিং।

এখানে ট্রেক করতে চাইলে পর্যটককে বন দপ্তর থেকে অনুমতি নিতে হবে। এন্ট্রি ফি এবং গাইডের খরচও জমা দিতে হবে। এই প্রতিটি পর্যটনকেন্দ্রে একটি করে রুট বাছাই করা হয়েছে ট্রেকিং-এর জন্য। এই রুটের আশেপাশে স্থানীয় উদ্ভিদ ও প্রাণীজগত দেখা যাবে।

দপ্তর ইতিমধ্যেই রুটগুলির ম্যাপ সম্বলিত একটি বুকলেট প্রকাশ করেছে। কোথায় তাঁবু করা যাবে, তাও আছে বইতে। এছাড়া আছে জঙ্গলে কি করা যাবে ও কি করা যাবেনা। হোমস্টের সন্ধানও মিলবে ওই বইতে।

নেওরা ভ্যালি ন্যাশানাল পার্কে ট্রেকিং সবথেকে দুর্গম। এই ট্রেকিং করতে সময় লাগে পাঁচ দিন। ট্রেকিং শুরু হয় লাভায় এবং শেষ হয় টোডে-টাংটায়। এর মধ্যে পড়বে চৌদাফেরি , দৌলাখোরা, জরিবুটি, আলুবাড়ি, হাতিছেড়ে, জোরপোখরি, এবং রুকা।

যদি কোনও পর্যটক জলদাপাড়া যেতে চান, তিনি লঙ্কাপাড়া থেকে শুরু করতে হবে এবং ভুটানের সীমানা ধরে ঝর্ণা এবং নদী পেরিয়ে টোটোপাড়া পেরিয়ে আবার লঙ্কাপাড়া ফিরতে পারবেন। এই ট্রেকিং-এ সময় লাগবে চার দিন। টোটোপাড়া হল আলিপুরদুয়ারের মাদারিহাট ব্লকের প্রাচীন জনজাতিদের আবাস।

ভবিষ্যতে অনলাইন বুকিং এবং নেচার ট্রেল শুরু করা হবে। এই ট্রেকের ফলে গবেষক এবং পড়ুয়ারাও উপকৃত হবেন।