Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


January 5, 2019

Bangla Govt to develop more tourist spots in the Hills

Bangla Govt to develop more tourist spots in the Hills

A slew of tourist spots are being developed by the State Government in the ever-popular Darjeeling and its surrounding regions. The projects were mentioned by the State Tourism Minister during a recent trip to Darjeeling.

A high-end property will be developed at Dhotoreah below Rongbull Bazar. It is a beautiful flat land which offers a 360 degree view, and will have high-end cottages, a multipurpose hall where destination weddings can be held, a walking trail and a helipad. A 5 km-long access road to this property will also be developed.

The Darjeeling Tourist Lodge is also being revamped, at a cost of around Rs 25 crore. Six architects have been shortlisted for redesigning the tourist lodge. They are scheduled to hand in the drawings soon, after which tenders will be called. The revamped lodge will have more than 40 rooms, along with common facilities like a state-of-the-art lobby, rooftop restaurant, bar and landscaped lawn.

The Kurseong Tourist Lodge will also be revamped, along with expansion of the property]. There is a property below the tourist lodge which will be used to expand the existing building. The rooms and the restaurant will be renovated, and a modular kitchen, a viewing deck and landscaped surroundings will be added.

The 140-year-old sprawling Lloyd Botanical Garden in Darjeeling is all set to get a major facelift too. The garden is of immense importance to students, researchers and tourists from all over the world as it has thousands of species of plants, many of Himalayan origin. For this, the Tourism Department and the Forest Department will work together. The roads, drains and the greenhouse will be revamped. A detailed project report (DPR) is being prepared, announced the minister. A new tourist destination point will come up on an acre of land adjoining the garden.

In Tiger Hill, Tonglu and Phalut, trekkers’ huts will be built. These will be tent-type accommodations with semi-permanent light construction. The old British bungalow at Tiger Hill is also being rebuilt.

In Kalimpong, Hill Top and Morgan House will be revamped, and a new property that will be built in Delo. New properties are also coming up at Mongpu, Jhalong and Chalsa.

Source: Millennium Post

 


জানুয়ারী ৫, ২০১৯

পাহাড়ে আরও পর্যটন কেন্দ্র গড়বে রাজ্য সরকার

পাহাড়ে আরও পর্যটন কেন্দ্র গড়বে রাজ্য সরকার

পর্যটন কেন্দ্র হিসেবে দার্জিলিঙের জনপ্রিয়তা সারা দেশে শুধু নয় সারা বিশ্বজুড়ে। দার্জিলিং ও তার পার্শ্ববর্তী অঞ্চলে নিত্যনতুন পর্যটন কেন্দ্র তৈরী করছে রাজ্য সরকার। সম্প্রতি দার্জিলিং সফরে এসে পর্যটন মন্ত্রী এই প্রকল্পগুলির উল্লেখ করেন। পর্যটন দপ্তরের নতুন পর্যটন কেন্দ্রগুলিতে ডেস্টিনেশন ওয়েডিংও করা যাবে বলে জানান তিনি।

রংবুল বাজারের নীচে একটি পরিত্যক্ত চা বাগান ধোতোরিয়াতে একটি খুব ভালো জমি পাওয়া গেছে। এখানে ২৫ একর জমির ওপর একটি পর্যটন কেন্দ্র তৈরী করবে দপ্তর। এখন থেকে আশেপাশের পাহাড়ের ৩৬০ ডিগ্রি ভিউ পাবেন পর্যটকরা। তৈরী হবে উন্নত মানের কটেজ। থাকবে একটি হলও যেখানে ডেস্টিনেশন ওয়েডিং করা যাবে। থাকবে পর্যটকদের হাঁটার জায়গা এবং হেলিপ্যাড। এখানে পৌঁছানোর জন্য ৫ কিলোমিটার রাস্তাও তৈরী করা হবে।

প্রায় ২৫কোটি টাকা ব্যয়ে দার্জিলিং ট্যুরিস্ট লজকেও নতুনভাবে সাজানো হচ্ছে। ছটি নির্মাণকারী সংস্থাকে বাছা হয়েছে ট্যুরিস্ট লজের নতুন নকশা তৈরী করার জন্য। এই কাজটি শেষ হলে টেন্ডার ডাকা হবে। সংস্কারের পর এই লজে ৪০টি ঘর থাকবে; থাকবে অত্যাধুনিক লবি, ছাদের ওপর রেস্তোরাঁ, বার এবং ল্যান্ডস্কেপ বাগান।

কার্শিয়ং ট্যুরিস্ট লজকেও নতুনভাবে সাজানো হবে। এই লজের সম্প্রসারণও করা হবে। লজের ঘর এবং রেস্তোরাঁর সংস্কার করা হবে। একটি মড্যুলার কিচেনও তৈরী করা হবে।এছাড়াও, নতুন আকর্ষণ হতে চলেছে ভিউইং ডেক যেখান থেকে প্রাকৃতিক দৃশ্য উপভোগ করতে পারবেন পর্যটকরা।

১৪০ বছরেরও বেশি প্রাচীন দার্জিলিঙের লয়েড বোটানিকাল গার্ডেনেরও সংস্কার করা হবে। এই উদ্যান পড়ুয়া, গবেশক ও পর্যটকদের কাছে গুরুত্বপূর্ণ। এখানে অনেক প্রজাতির গাছ আছে; বেশীর ভাগ হিমালয় অঞ্চলের। এই বিষয়ে বন দপ্তর ও পর্যটন দপ্তর একসঙ্গে কাজ করবে। রাস্তা, ড্রেন, গ্রীন হাউসগুলির সংস্কার করা হবে। এ বিষয়ে ডিপিআর তৈরী হয়ে গেছে। এই উদ্যানের লাগোয়া এক একর জমিতে আরেকটি পর্যটন কেন্দ্র খোলা হবে।

টাইগার হিল, টংলু এবং ফালুতে ট্রেকারদের জন্য থাকার হাট (ঘর) তৈরী করা হবে। এগুলি তাঁবুর মত আধা স্থায়ী এবং হালকা হবে। টাইগার হিলের প্রাচীন ব্রিটিশ বাংলোরও সংস্কার করা হচ্ছে। কালিম্পঙের হিল টপ এবং মর্গান হাউসের সংস্কার করা হচ্ছে। ডেলোতেও আরেকটি পর্যটন কেন্দ্র তৈরী হবে। মংপু, ঝালং এবং চালসাতেও নতুন পর্যটন কেন্দ্র তৈরী হবে।