Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


January 4, 2019

State Govt opens 15 more eco-tourism centres, taking total to 34

State Govt opens 15 more eco-tourism centres, taking total to 34

The West Bengal Forest Development Corporation (WBFDC) has taken a slew of measures for the development of eco-tourism in the State. From January 2019, 15 more eco-tourism centres spread across the State are being opened up. Bookings can be made through the existing booking site.

The organisation has chalked out an elaborate plan to promote eco-tourism and give a major overhaul to infrastructure development at all the eco-resorts.

The WBFDC currently runs eco-tourism resorts in 19 locations, of which 13 are located in north Bengal and six in south Bengal.

In north Bengal, the WBFDC has nature resorts in Jaldhaka, Murti, Paren, Rasikbil, Suntalekhola, Loleygaon, Lava, Kalimpong, Mongpong, Samsing, Barodabri, Rajabhatkhawa and Lepchajagat, while in south Bengal, it has resorts in Garpanchakot, Mukutmanipur, Jhargram, Lodhashuli, Tajpur and Garchumuk.

The 15 new properties where bookings will be accepted from January are located in Hatibari in Jhargram district, Susunia in Bankura district, Chatakpur in Darjeeling district, Panjhore (under Gorumara National Park) in Jalpaiguri district, Mendabari (under Jaldapara National Park) and Nemati (under Buxa Tiger Reserve) in Alipurduar district, Bonnie Camp (in the Sundarbans) in South 24 Parganas district and at eight more locations.

The WBFDC, in coordination with the Tourism Department, is also working on developing homestay tourism in the State. The WBFDC is taking up thematic development of various sites. It will set up watchtowers for tourists wherever there will be availability of space.

Source: Millennium Post


জানুয়ারী ৪, ২০১৯

আরও ১৫টি ইকো-ট্যুরিজম কেন্দ্র হবে রাজ্যে

আরও ১৫টি ইকো-ট্যুরিজম কেন্দ্র হবে রাজ্যে

রাজ্যে ইকো পর্যটনের প্রসারের জন্য একগুচ্ছ পদক্ষেপ নিচ্ছে রাজ্য বন উন্নয়ন নিগম। এই মাস থেকেই রাজ্যে আরও ১৫টি ইকো-ট্যুরিজম কেন্দ্র চালু হয়ে যাবে। বর্তমানে যে সাইট থেকে বুকিং করা যায়, সেই সাইট থেকেই এই নতুন কেন্দ্রগুলিতে বুকিং করা যাবে।

বর্তমানে রাজ্য বন উন্নয়ন নিগম ১৯টি ইকো পর্যটন কেন্দ্র চালায়; এর মধ্যে ১৩টি উত্তরবঙ্গে এবং ছটি দক্ষিণবঙ্গে।

উত্তরবঙ্গে রাজ্য বন উন্নয়ন নিগম পরিচালিত ইকো পর্যটন কেন্দ্রগুলি আছে জলঢাকা, মূর্তি, পারেন, রসিকবিল, সুনতালেখোলা, লোলেগাওঁ, লাভা, কালিম্পং, মংপং, সামসিং, বড়ডাবরি, রাজাভাতখাওয়া এবং লেপচাজগতে। দক্ষিণবঙ্গের কেন্দ্রগুলি হল গড়পঞ্চকোট, মুকুটমণিপুর, ঝাড়গ্রাম, লোধাশুলি, তাজপুর এবং গড়চুমুক।

যে ১৫টি নতুন পর্যটন কেন্দ্র এই মাস থেকে চালু হতে চলেছে, সেগুলি হল, ঝাড়গ্রাম জেলার হাতিবাড়ি, বাঁকুড়া জেলার সুসুনিয়াতে, দার্জিলিং জেলার চতকপুর, জলপাইগুড়ি জেলার গরুমারা জাতীয় অভয়ারণ্যে পানঝোড়া, আলিপুরদুয়ার জেলার জলদাপাড়া জাতীয় অভয়ারণ্যে মেন্দাবাড়ি ও বক্সা টাইগার রিজার্ভের নেমাটিতে, দক্ষিণ ২৪ পরগনা জেলার সুন্দরবনের বনি ক্যাম্প সহ আরও আটটি জায়গায়।

পাশাপাশি, রাজ্যে হোমস্টে পর্যটনের প্রসারের জন্য একযোগে কাজ করছে পশ্চিমবঙ্গ বন উন্নয়ন নিগম ও পর্যটন দপ্তর। বিভিন্ন পর্যটন কেন্দ্রে থিম-কেন্দ্রিক উন্নয়ন করা হচ্ছে। এই কেন্দ্রগুলির আশেপাশে যেখানে ফাঁকা জায়গা পাওয়া যাবে, সেখানে পর্যটকদের জন্য ওয়াচটাওয়ার তৈরী করা হবে। বে। যেমন, পানিঝোরার মূর্তি ইকো পর্যটন কেন্দ্রে স্থানীয় মানুষদের নিযুক্ত করা হয়েছে রান্নার কাজে ও ট্যুরিস্ট গাইড হিসেবে।