Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


January 23, 2019

From declassification of Netaji files to Subhas Utsab – Bangla Govt keeping the legacy of Netaji alive

From declassification of Netaji files to Subhas Utsab – Bangla Govt keeping the legacy of Netaji alive

On September 18, 2015, Chief Minister Mamata Banerjee had released all the 64 classified files related to Netaji, which were in the possession of the Kolkata Police and the West Bengal Police. The files are being kept at the Kolkata Police Museum on APC Road.

Not only that, Mamata Banerjee has been exhorting the Centre and many foreign countries as well to release all secret files related to Netaji.

The CM had also announced the State Government’s decision to digitise these files. In the future the government plans to declassify files of the post-independence era too, the chief minister had said.

Netaji Subhas Chandra Bose continues to inspire all of us.

On January 15, 2016, the Chief Minister had inaugurated a plaque, commemorating the 75th anniversary of the ‘Great Escape’, as the great leader’s escape in 1941 from house arrest (in Netaji Bhawan) is called, and a statue of Netaji at Netaji Bhawan.


জানুয়ারী ২৩, ২০১৯

ফাইল প্রকাশ থেকে সুভাষ উৎসব - নেতাজীর প্রতি শ্রদ্ধাশীল মা-মাটি-মানুষের সরকার

ফাইল প্রকাশ থেকে সুভাষ উৎসব - নেতাজীর প্রতি শ্রদ্ধাশীল মা-মাটি-মানুষের সরকার

২০১৫ সালের ১৮ই সেপ্টেম্বর মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায় নেতাজী সুভাষ চন্দ্র বসুর বিষয়ে কলকাতা পুলিশ ও পশ্চিমবঙ্গ পুলিশের হেফাজতে থাকা ৬৪টি ফাইল প্রকাশ করে। এই ফাইলগুলি আচার্য প্রফুল্ল চন্দ্র রোডের কলকাতা পুলিশ মিউজিয়ামে রাখা আছে।

শুধু তাই নয়, মমতা বন্দ্যোপাধ্যায় কেন্দ্রীয় সরকার এবং বিভিন্ন বিদেশী সরকারকে দাবী জানান নেতাজীর বিষয়ে বিভিন্ন গোপন ফাইল প্রকাশ করার জন্য।

এই ফাইল প্রকাশ করার পর মুখ্যমন্ত্রী বলেন, রাজ্য সরকার এই গোপন ফাইলগুলি প্রকাশ করার যে সিদ্ধান্ত আমাদের সরকার নিয়েছে , তা বাকি সব সরকারেরও অনুসরণ করা উচিত।

নেতাজী সুভাষ চন্দ্র বসু আজও আমাদের উদ্বুদ্ধ করে।

২০১৬ সালের ১৫ই জানুয়ারি নেতাজীর মহানিষ্ক্রমণের ৭৫তম বর্ষপূর্তি উপলক্ষে একটি ফলক ও একটি মূর্তির উন্মোচন করেন মুখ্যমন্ত্রী।