Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


January 21, 2019

Muktidhara Scheme: Ensuring economic development of rural Bangla

Muktidhara Scheme: Ensuring economic development of rural Bangla

The State Self-Help Group and Self-Employment (SHG&SE) Department started the scheme, Muktidhara as a unique sustainable livelihood project for the socio-economic uplifting of members of SHGs in villages, their families and unemployed youth of the villages across Bangla by the generation of income through sustainable means.

The scheme has the following primary aims:

  • Facilitate establishment of micro-farms and micro-enterprises and create workforce for the services sector
  • Assist market linkage support through development of cluster activities
  • Develop rural economy through convergence with concerned departments

As per the aims of the scheme, in the next two years, the youth of the State will be economically established in 39 subdivisions in 11 districts, viz., North 24 Parganas, South 24 Parganas, Purba Bardhaman, Paschim Bardhaman, Howrah, Hooghly , Murshidabad, Nadia, Paschim Medinipur, Jhargram and Purulia.

Under the scheme, 106 villages have been selected as model villages for intensive work.

The subjects for training are animal husbandry, fishery, garment-making, tailoring, beautician course, food processing, gardening, auto-rickshaw and e-rickshaw driving, motor driving and repairing, TV, fridge and AC repairing, plumbing, electrician training, masonry, carpentry, mobile repairing, carpentry (Tally and GST calculations), hospitality and tourism, security guards, retail associates and several others.

The Muktidhara Scheme will ensure economic development of rural Bangla and generate income for rural development.


জানুয়ারী ২১, ২০১৯

দারিদ্র্য দূরীকরণে সুদূরপ্রসারী ভূমিকা পালন করছে মুক্তিধারা প্রকল্প

দারিদ্র্য দূরীকরণে সুদূরপ্রসারী ভূমিকা পালন করছে মুক্তিধারা প্রকল্প

গ্রাম বাংলার স্বনির্ভর গোষ্ঠী, তাদের পরিবার ও বেকার যুবক-যুবতীদের স্থায়ী জীবিকার উদ্দেশ্যে চালু করা হয় মুক্তিধারা প্রকল্প।

গ্রাম বাংলার স্বনির্ভর গোষ্ঠী, তাদের পরিবার ও বেকার যুবক যুবতীদের প্রশিক্ষণের মাধ্যমে স্থায়ী জীবিকার ব্যবস্থা করার মধ্যে দিয়ে আর্থিক উন্নতিসাধন ও পিছিয়ে পড়া মানুষদের বিশেষ করে মহিলাদের দারিদ্র্য দূরীকরণ, তাদের নিজের এলাকাতেই রোজগারের সুযোগ করে দেওয়া এই প্রকল্পের উদ্দেশ্যে।

খামার/ক্ষুদ্র প্রকল্প ইত্যাদি স্থাপনে সহায়তা, ক্লাস্টারভিত্তিক কার্যকলাপ, বিপণনের সহায়তাও এই প্রকল্পের উদ্দেশ্য। আগামী ২বছরে ১১টি জেলা, ৩৯টি মহকুমার বিভিন্ন গ্রামে যুবক যুবতীরা প্রশিক্ষিত ও অর্থনৈতিকভাবে প্রতিষ্ঠিত হবে এবং তারা নিজের গ্রামেই কাজ পাবে, জীবিকা অরজনের জন্য অন্য শহরে যেতে হবে না। প্রাথমিক ভাবে মোট ১০৬টি গ্রামকে ‘আদর্শ গ্রাম’ হিসেবে গড়ে তোলা হচ্ছে।

এই প্রকল্পে এই মুহূর্তে যেসব জেলা এই প্রকল্পের অন্তর্ভুক্ত আছে, সেগুলি হল- উত্তর ২৪ পরগনা, দক্ষিণ ২৪ পরগনা, পূর্ব বর্ধমান, পশ্চিম বর্ধমান, হাওড়া, হুগলী, মুর্শিদাবাদ, নদীয়া, পশ্চিম মেদিনীপুর, ঝাড়গ্রাম ও পুরুলিয়া।

যেসব বিষয়ে প্রশিক্ষণ দেওয়া হয়, সেগুলি হল- প্রাণী সম্পদ পালন, মৎস্যচাষ, গার্মেন্ট মেকিং, টেলারিং, বিউটিশিয়ান্‌ খাদ্য প্রক্রিয়াকরণ, উদ্যান পালন, অটো – ই-রিক্সা, মোটর ড্রাইভিং ও রিপেয়ারিং, টিভি-ফ্রীজ-এসি রিপেয়ারিং, প্লাম্বিং, ইলেক্ট্রিশিয়ান, ম্যাসনরি, কারপেন্ট্রি, মোবাইল রিপেয়ারিং, কম্পিটার (Tally ও GST), হস্পিটালিটি ও ট্যুরিজম, সিকিউরিটি গার্ড, রিটেল অ্যাসোসিয়েট এবং অন্যান্য আরও কিছু বিষয়।

বিস্তারিত জানতে পশ্চিমবঙ্গ স্বরোজগার নিগম বা এলাকার ব্লক, স্বনির্ভর গোষ্ঠী ও স্বনিযুক্তি বিভাগের জেলা আধিকারিক, সুপারভাইজার বা প্রকল্প সহায়কের সঙ্গে যোগাযোগ করতে হবে।