Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


January 28, 2019

NKDA to set up a system for segregation of garbage at source

NKDA to set up a system for segregation of garbage at source

As a part of the Clean City Green City mission initiated by Chief Minister Mamata Banerjee, the Newtown Kolkata Development Authority (NKDA) has decided to segregate the garbage collected from different places in Newtown at their sources.

Senior officials of the agency will meet the firms that undertake recycling work, to discuss the matter.

There is also a proposal for big housing complexes to do their own composting and the NKDA authorities will sit in meetings with them to discuss the issue.

In the Nabadiganta Industrial Township Authority (NDITA), there is already a composting machine and another one has been installed in Newtown. Both the machines are doing composting on an experimental basis. Manure from the compost will be used for rooftop gardening and rooftop urban farming.

Source: Millennium Post


জানুয়ারী ২৮, ২০১৯

উৎসস্থলেই বর্জ্যের পৃথকীকরণ করবে এনকেডিএ

উৎসস্থলেই বর্জ্যের পৃথকীকরণ করবে এনকেডিএ

উৎসস্থলেই বর্জ্যের পৃথকীকরণ করার সিদ্ধান্ত নিয়েছে নিউটাউন কলকাতা ডেভেলপমেন্ট অথরিটি (এনকেডিএ)।

এনকেডিএর বোর্ডের বৈঠকে এই বিষয়ে আলোচনা হয়েছে। এনকেডিএর উচ্চাধিকারিকরা বিভিন্ন সংস্থার সঙ্গে আলোচনা করবেন বর্জ্য রিসাইকেল করার বিষয়ে। মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়ের উদ্যোগে শুরু হওয়া ‘ক্লীন সিটি গ্রীন সিটি’ মিশনের আওতায় এই পদক্ষেপ নেওয়া হচ্ছে।

বড় আবাসনগুলিকে এনকেডিএর তরফে প্রস্তাব দেওয়া হয়েছে তাদের বর্জ্য নিজেদের আবাসনের মধ্যেই কম্পোস্ট করার। এই বিষয়ে তাদের সঙ্গে শীঘ্রই আলোচনা করবেন এনকেডিএ কর্তৃপক্ষ।

নবদিগন্ত ইন্ডাস্ট্রিয়াল টাউনশিপ অথরিটিতে ইতিমধ্যেই একটি কম্পোস্ট যন্ত্র আছে। এবার নিউটাউনেও এরকম একটি যন্ত্র তৈরী করা হচ্ছে। এই যন্ত্র দুটি পরীক্ষামূলকভাবে কম্পোস্ট শুরু করেছে। এই বর্জ্য থেকে উৎপাদিত সার রুফটপ গার্ডেনিং এবং রুফটপ আর্বান ফার্মিং-এ ব্যবহার করা হবে।