Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


December 3, 2018

Bengal has India’s 2nd highest employability, says India Skills Report 2019

Bengal has India’s 2nd highest employability, says India Skills Report 2019

That the education system of Bengal is one of the best in the country was confirmed once again when the India Skills Report 2019 placed Bengal as second among all States in terms of employability.

The nationwide skills survey took the opinions of more than three lakh students from 29 States and seven union territories through a work, employability and skills test conducted between July 15 and October 30.

The students were tested on the subjects of English, critical thinking skill, numerical aptitude, domain knowledge and behavioural competence.

Besides the premier universities, many of which have an illustrious heritage, the Trinamool Congress Government, in its more than seven years in power, has set up 22 universities and 48 colleges. Five more have already been planned, with the foundation stone of Mahatma Gandhi University laid recently.

The first Women’s University of eastern India has been established in Diamond Harbour. Educational hubs are being set up in Kalyani, Kalimpong and Kurseong. The Biswa Bangla University is being established in Bolpur, and a new Green University will soon be set up in Tarakeswar. Another university will be set up in Mongpu in Darjeeling district.

Source: The Times of India


ডিসেম্বর ৩, ২০১৮

ইন্ডিয়া স্কিলস ২০১৯ সমীক্ষা অনুযায়ী বাংলা দেশের মধ্যে কর্মযোগ্যতার নিরিখে দ্বিতীয়

ইন্ডিয়া স্কিলস ২০১৯ সমীক্ষা অনুযায়ী বাংলা দেশের মধ্যে কর্মযোগ্যতার নিরিখে দ্বিতীয়

ইন্ডিয়া স্কিলস ২০১৯ সমীক্ষায় আবারও প্রমাণিত হল বাংলার শিক্ষা ব্যবস্থা দেশের মধ্যে অন্যতম। ইন্ডিয়া স্কিলস ২০১৯ সমীক্ষা অনুযায়ী বাংলা দেশের মধ্যে কর্মযোগ্যতার নিরিখে দ্বিতীয়।

১৫ই জুলাই থেকে ৩০শে অক্টোবরের মধ্যে ২৯টি রাজ্য এবং ৭টি কেন্দ্রশাসিত অঞ্চলের ৩লক্ষ পড়ুয়াদের ওপর সমীক্ষা চালানো হয় কাজ, কর্মযোগ্যতা এবং দক্ষতার ওপর।

তাদের যোগ্যতা ও দক্ষতা খতিয়ে দেখা হয় ইংরাজি, জটিল সমস্যার সমাধান খোঁজা, অঙ্কের জ্ঞ্যান, ডোমেনে জ্ঞ্যান, ব্যবহারিক দক্ষতার ওপর।

নামী বিশ্ববিদ্যালয়ের পাশাপাশি তৃণমূল সরকার গত সাত বছরের শাসনকালে ২২টি বিশ্ববিদ্যালয় এবং ৪৮টি কলেজ নির্মাণ করেছে। আরও পাঁচটি বিশ্ববিদ্যালয়ের পরিকল্পনা আছে। তার মধ্যে মহাত্মা গান্ধী বিশ্ববিদ্যালয়ের শিলান্যাসও করা হয়েছে।

ডায়মন্ড হারবারে পূর্ব ভারতের মধ্যে প্রথন মহিলা বিশ্ববিদ্যালয় তৈরী হয়েছে। কল্যাণী, কালিম্পং, কার্শিয়ঙে এডুকেশানাল হাব তৈরী করা হয়েছে। বোলপুরে বিশ্ববাংলা বিদ্যালয় তৈরী করা হচ্ছে। শীঘ্রই তারকেশ্বরে সবুজ বিশ্ববিদ্যালয় তৈরী করা হবে। দার্জিলিং জেলার মংপুতে আরেকটি বিশ্ববিদ্যালয় তৈরী করা হয়েছে।