Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


December 15, 2018

KMC looks to bring up electric charging stations

KMC looks to bring up electric charging stations

The Kolkata Municipal Corporation (KMC) is going to set up charging points for electric vehicles (EV) across Kolkata. This is a major plan towards turning Kolkata into a ‘Green City’, something Chief Minister Mamata Banerjee is keen to see the urban bodies in Bangla achieve.

This project will encourage the use of more electric vehicles, which will contribute significantly in bringing down air pollution.

The KMC will be implementing the project in collaboration with the private electricity supplier for Kolkata, CESC.

It may be mentioned in this context that Newtown has already received the Gold rating from the Indian Green Building Council (IGBC) for being a Green City, and is now seeking Platinum status.

Newtown Kolkata Development Authority (NKDA) has come up with as many as 10 charging points at strategic locations in Newtown, with the aim to reduce carbon emissions and move towards a cleaner, greener sustainable environment.


ডিসেম্বর ১৫, ২০১৮

শহরে এবার ব্যাটারি গাড়ির চার্জিং সেন্টার

শহরে এবার ব্যাটারি গাড়ির চার্জিং সেন্টার

এবার কলকাতার রাস্তায় পেট্রোল পাম্পের মত ব্যাটারি চালিত গাড়িতেও চার্জ দেওয়া যাবে। কলকাতার মেয়র ও পুরমন্ত্রীর প্রস্তাব মেনে সিইএসসি পাড়ার মোড়ে মোড়ে এই চার্জিং সেন্টার তৈরী করছে। কলকাতায় এক বৈঠক শেষে পরিবেশ বান্ধব এমন গাড়ি চালানোর জন্য এমন পরিষেবা চালুর ঘোষণা করেন তিনি।

তিনি বলেন, গ্যাস কেন্দ্রীয় সরকারের হাতে। গ্যাসের অনিয়মিত জোগানের জন্য গ্যাসচালিত গাড়ির মালিকদের হয়রান হতে হয়। রাজ্য সরকার তথা পুরসভার তরফে সিইএসসি চার্জিং সেন্টার চালু করা হবে ফ্লাইঅভারের নীচে ও ফাঁকা জমিতে।

পরিবেশ দূষণ রুখতে এদিন তথ্য ও প্রযুক্তি বর্জ্য নিষ্কাশনের জন্য একগুচ্ছ প্রস্তাব দেন মেয়র। নির্দেশ দেন, বন্দরের জমি হোক, বেসরকারি জমি বা প্রতিষ্ঠানের এলাকা হলেও সমস্ত আবর্জনা পুরসভা পরিষ্কার করবে। এই সমস্ত ময়লা থেকেই ডেঙ্গু, ম্যালেরিয়া ছড়াতে পারে। তাই মানুষের স্বার্থে আগে শহর পরিষ্কার হবে। এছাড়া, শহরের সবুজায়ন নিয়ে একাধিক প্রকল্প চালুর কথা বলেন তিনি।