Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


December 19, 2018

WBKVIB to take up silk khadi project, involving 14 districts

WBKVIB to take up silk khadi project, involving 14 districts

Buoyed by the success of the project on muslin khadi, the West Bengal Khadi & Village Industries Board (WBKVIB) is taking up a project for development of silk khadi in Bangla. The project will encompass 14 of the 23 districts.

The main objective is to train artisans in churning out products as per the present market demand, said the CEO of WBKVIB, for which it will provide them with infrastructure and importantly, create a platform for marketing of their products. Among the other issues that will be addressed are storage facility, quality control and testing facility, and branding.

The 14 districts earmarked for the project have been divided into two categories – backward and non-backward. In the ‘backward’ category are Paschim Medinipur, Purba Medinipur, Bankura, Birbhum, Malda, Murshidabad, Purulia, Dakshin Dinajpur and Uttar Dinajpur, while in the ‘non-backward’ category are Purba Bardhaman, Paschim Bardhaman, Hooghly, Howrah and Nadia.

In the ‘backward’ category districts, 2,340 artisans will be trained while in the ‘non-backward’ category districts, 1,900 artisans will be imparted training.

It may be mentioned that at present there are about 31 khadi institutions and societies working in the area of silk khadi in Bengal.

Source: Millennium Post


ডিসেম্বর ১৯, ২০১৮

১৪ জেলায় সিল্ক খাদি প্রকল্প চালু করার উদ্যোগ

১৪ জেলায় সিল্ক খাদি প্রকল্প চালু করার উদ্যোগ

মসলিন খাদির অভাবনীয় সাফল্যের পর পশ্চিমবঙ্গ খাদি ও গ্রামোদ্যোগ পর্ষদ নিল আরেক পদক্ষেপ। রাজ্যের ১৪টি জেলায় বাংলার সিল্ক খাদি প্রকল্প চালু করার সিদ্ধান্ত নিয়েছে পর্ষদ।

খাদি ও গ্রামোদ্যোগ পর্ষদের কর্ণধার বলেন, এই প্রকল্পের মূল উদ্দেশ্য সিল্ক খাদি শিল্পীদের আধুনিক বাজারের চাহিদা মত পণ্য তৈরী করতে প্রশিক্ষণ দেওয়া। এর জন্য উপযুক্ত পরিকাঠামো তৈরী করা হবে। এছাড়া, তাদের তৈরী পণ্যের বিপণনের জন্য দরকারি পরিকাঠামো তৈরী করা হবে। পাশাপাশি, সংরক্ষণ পদ্ধতি, গুণমান নিয়ন্ত্রণ, পরীক্ষার সুবিধা, এবং ব্র্যান্ডিং এর বিষয়টিও দেখা হবে।

যে ১৪টি জেলাকে বেছে নেওয়া হয়েছে, তাদের ‘অনগ্রসর’ এবং ‘অগ্রসর’ – এই দু’ভাগে ভাগ করা হয়েছে। অনগ্রসর ভাগে আছে পশ্চিম মেদিনীপুর, পূর্ব মেদিনীপুর, বাঁকুড়া, বীরভূম, মালদা, মুর্শিদাবাদ, পুরুলিয়া, দক্ষিণ দিনাজপুর এবং উত্তর দিনাজপুর। অগ্রসর এই ভাগে আছে পূর্ব বর্ধমান, পশ্চিম বর্ধমান, হুগলী, হাওড়া এবং নদীয়া। অনগ্রসর জেলাগুলিতে ২৩৪০ জন শিল্পীকে এবং অগ্রসর চিহ্নিত জেলাগুলিতে ১৯০০ শিল্পীকে প্রশিক্ষণ দেওয়া হবে।

প্রসঙ্গত, এই মুহূর্তে রাজ্যে ৩১টি খাদি প্রতিষ্ঠান এবং সমিতি সিল্ক খাদির ওপর কাজ করছে।