Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


May 22, 2018

Bengal CM announces salary hike for civic volunteers, ASHA and ICDS workers

Bengal CM announces salary hike for civic volunteers, ASHA and ICDS workers

As part of the celebrations on the occasion of Trinamool Congress completing seven years in power in Bengal, the State Government will increase the salaries of civic volunteers, and ASHA and ICDS workers. The increase would come into effect from October 1.

This was announced by Chief Minister Mamata Banerjee during her speech at the felicitation ceremony for the Banga Bhushan and Banga Bighushan awards yesterday at Nazrul Mancha.

Civic volunteers are State Government employees, employed to assist the police in maintaining order, be it traffic or any other purpose. ASHA (Accredited Social Health Activists) and ICDS (Integrated Child Development Scheme) workers, though appointed under the National Rural Health Mission (NRHM), are paid by the State Government.

The details of the increase, as announced by Mamata Banerjee, are as follows:

  • For the 1.2 lakh civic volunteers, monthly salary would go up from Rs 5,500 to 8,000
  • For the 50,000 ASHA workers, monthly salary would go up from Rs 2,000 to Rs 3,000
  • For the 2.3 lakh ICDS workers, monthly salary would go up by Rs 1,000

These increases would help significantly in increasing the standards of living of these workers.

 


মে ২২, ২০১৮

সিভিক ভলান্টিয়ার ও আশা কর্মীদের বেতন বৃদ্ধির ঘোষণা মুখ্যমন্ত্রীর

সিভিক ভলান্টিয়ার ও আশা কর্মীদের বেতন বৃদ্ধির ঘোষণা মুখ্যমন্ত্রীর

রাজ্যের সিভিক ভলান্টিয়ার ও আশা কর্মীদের সুখবর শোনালেন মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়। বঙ্গবিভূষণ সম্মান প্রদানের মঞ্চ থেকেই তাদের বেতন বাড়ানোর কথা ঘোষণা করলেন তিনি।

এতদিন পর্যন্ত সিভিক ভলান্টিয়ারদের বেতন ছিল সাড়ে পাঁচ হাজার টাকা। ১ অক্টোবর থেকে তা বাড়িয়ে করা হবে আট হাজার টাকা। তাছাড়া যাঁরা বর্তমানে সিভিক ভলান্টিয়ার হিসেবে কাজ করছেন, তাঁদের প্রশিক্ষণ দিয়ে হোম গার্ড ও পরে কনস্টেবল করে নেওয়ারও পদ্ধতি শুরু হবে বলে জানালেন মুখ্যমন্ত্রী। অর্থাৎ এবার থেকে সিভিক ভলান্টিয়ারদের সরাসরি পুলিশকর্মী হওয়ার সুযোগ থাকল।

এছাড়া আশা কর্মীদেরও বেতন বাড়ানোর সিদ্ধান্ত নিলেন মুখ্যমন্ত্রী। প্রসঙ্গত, বর্তমানে মাসে ২০০০ টাকা করে পান তাঁরা। সেই সঙ্গে থাকে ইনসেন্টিভ। এবার তাঁদের বেতন আরও হাজার টাকা বাড়ানোর সিদ্ধান্ত নিল প্রশাসন।

একই সিদ্ধান্ত আইসিডিএস কর্মীদের ক্ষেত্রে। বর্তমান বেতনের থেকে হাজার টাকা করে বেশি পাবেন তাঁরা। এই নয়া বেতন পদ্ধতি চালু হবে ১ অক্টোবর থেকে।