Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


May 25, 2018

Bengal Govt coming up with state-of-the-art library at Nazrul Tirtha

Bengal Govt coming up with state-of-the-art library at Nazrul Tirtha

Nazrul Tirtha in New Town, planned and named by Chief Minister Mamata Banerjee, a major cultural centre of the Bengal Government will soon get a state-of-the-art library. It will be constructed by the Government agency, Housing Infrastructure Development Corporation (HIDCO).

The proposed library will come up on the third and fourth floors of Nazrul Tirtha. It will be a library with all modern facilities. Like all modern libraries, there will be cubicles for research scholars, which they can hire. There will be some rooms too. There will be both text and reference books of all the subjects. There will be a children’s section as well. Books will also be available online. Books on career counselling and foreign language will be kept at the library too.

A smart card will be given to the members. There will be a drop box where members can drop their books when the library remains closed or they are moving out of the city. Steps will be taken to stop damage of books and their theft.

At Nazrul Tirtha, an archive on Kazi Nazrul Islam has been set up. A library has also been set up at Swapno Bhor, also in New Town, which is the only senior citizen’s park in Bengal.

Source: Millennium Post

The image is representative

 


মে ২৫, ২০১৮

নজরুল তীর্থে অত্যাধুনিক গ্রন্থাগার গড়ছে রাজ্য সরকার

নজরুল তীর্থে অত্যাধুনিক গ্রন্থাগার গড়ছে রাজ্য সরকার

রাজ্য সরকারের উদ্যোগে নজরুল তীর্থে গড়ে উঠতে চলেছে একটি অত্যাধুনিক গ্রন্থাগার। মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দোপাধ্যায়ের অনুপ্রেরণায় নিউটাউনে গড়া হয় ‘নজরুল তীর্থ’। এখানেই হিডকো নির্মাণ করতে চলেছে একটি অত্যাধুনিক গ্রন্থাগার।

নজরুল তীর্থের চার এবং পাঁচ তলায় এই গ্রন্থাগার গড়া হবে। অন্যান্য আধুনিক গ্রন্থাগারে যে সব সুযোগ-সুবিধা পাওয়া যায়, পাঠক ও গবেষকরা সেই সবই পাবেন এখানে। নানা বিষয়ের বই ছাড়াও একটি বাচ্চাদের বিভাগও থাকবে এই গ্রন্থাগারে। বিদেশী ভাষার বই এবং ক্যারিয়ার কাউন্সেলিংয়ের বই রাখারও পরিকল্পনা আছে এখানে।

এই গ্রন্থাগারের সদস্যদের একটি করে স্মার্ট কার্ড দেওয়া হবে। সদস্যদের জন্য একটি ‘ড্রপ বক্স’ থাকবে যাতে গ্রন্থাগার বন্ধ থাকলে বা তারা বাইরে চলে গেলেও গ্রন্থাগারের বই ফেরত দিতে পারেন। বই চুরি বা ক্ষতিগ্রস্ত করলেও উপযুক্ত ব্যবস্থা নেওয়া হবে।

ইতিমধ্যেই নজরুল তীর্থে কাজি নজরুল ইসলামের বিভিন্ন লেখার একটি আর্কাইভ তৈরী করা হচ্ছে। নিউটাউনে অবস্থিত ‘স্বপ্ন ভোর’ উদ্যানেও একটি গ্রন্থাগার স্থাপিত হয়েছে।