Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


May 3, 2018

Special group on Poland-Bengal business cooperation formed

Special group on Poland-Bengal business cooperation formed

Poland has formed a working group, comprising representatives of its Government and industry, to prepare a business strategy focussed on Bengal.

The West Bengal Project, as it is called, seeks to partner several governmental and private sector institutions and business enterprises which can provide the whole range of tailor-made solutions specifically for the mining and energy sectors of Bengal.

It is the first-of-its-kind programme launched by Poland to offer a full range of comprehensive solutions aimed specifically at a particular sector of a foreign partner’s economy.

Key partners of the project include the Polish Ministry of Foreign Affairs, Ministry of Energy, Ministry of Entrepreneurship and Technology, the Polish Development Fund (PFR), JSW SA (the largest producer of coking coal in Poland), PeBeKa (a leader in mining and infrastructure development projects), and the Indo-Polish Chamber of Commerce and Industry (IPCCI).

This development follows a memorandum of understanding signed earlier this year at the Bengal Global Business Summit (BGBS) between Bengal and the province of Silesia in Poland for exploring opportunities in mining and power.

According to sources, a delegation from Bengal is expected to participate at the European Economic Congress, scheduled to be held in Katowice, Poland from May 14 to 16.

Bengal is keen to develop one of the biggest coal blocks in the country, Deocha Pachami, with estimated reserves of around 2,000 million tonnes.

 

 

Sources: The Economic Times


মে ৩, ২০১৮

পোল্যান্ডের নতুন বিনিয়োগ ক্ষেত্র এবার বাংলা

পোল্যান্ডের নতুন বিনিয়োগ ক্ষেত্র এবার বাংলা

বাংলায় লগ্নির সিদ্ধান্ত পোল্যান্ডের। কোন কোন ক্ষেত্রে কেমন লগ্নি হতে পারে, তা খতিয়ে দেখতে একটি প্রতিনিধিদল পাঠাচ্ছে পোল্যান্ড। এই দলে থাকবেন ওই দেশের সরকার ও শিল্পের প্রতিনিধিরা। এই দলে শক্তি, বিদেশ বিষয়ক, উদ্যোগ ও প্রযুক্তি দপ্তরের মন্ত্রীরা থাকবেন। বিজনেস পার্টনার ও চেম্বার অফ কমার্সের প্রতিনিধিরাও এই দলে আছেন। এই দলের মূল উদ্দেশ্য এই পোল্যান্ড ও বাংলার পারস্পরিক সহযোগিতা বিকাশ করা।

এবছর জানুয়ারি মাসে অনুষ্ঠিত বিশ্ববঙ্গ বাণিজ্য সম্মেলনে পোল্যান্ডের সাইলেশিয়া প্রদেশের এক গোষ্ঠীর সঙ্গে খনি ও শক্তি সংক্রান্ত বিষয়ে মৌ স্বাক্ষরিত হয়। তার পরবর্তী পদক্ষেপ হিসেবে বেঙ্গল প্রোজেক্ট তৈরী করা হয়েছে।

আগামী ১৪ মে থেকে ১৬ মে পোল্যান্ডে অনুষ্ঠিত হতে চলা ১০ম ইউরোপিয়ান ইউনিয়ন কংগ্রেসে বাংলা থেকে এক প্রতিনিধি দলের যাওয়ার কথা। এই সম্মেলনের ওয়েবসাইটে বক্তাদের তালিকায় রাজ্যের বিদ্যুৎ মন্ত্রী ও ওয়েস্ট বেঙ্গল ইন্ডাস্ট্রিয়াল ডেভেলপমেন্ট কর্পোরেশনের ম্যানেজিং ডিরেক্টরের নাম আছে।

ভারতে পোল্যান্ডের রাষ্ট্রদূত জানান, পোল্যান্ড ও বাংলার ব্যাবসায়িক ও পারস্পরিক সম্পর্কের বিকাশের জন্য একটি প্যানেল গঠিত হয়েছে।

দেওচা পাচামিতে রাজ্য সরকার দেশের অন্যতম সবথেকে বড় কয়লা খনি তৈরী করতে চায় যেখানে প্রায় ২০০ কোটি টন কয়লা মজুত আছে।রাজ্য এই খনি থেকে কয়লা তোলার জন্য পোল্যান্ডের বিশেষজ্ঞদের সঙ্গে চুক্তি করতে পারে।