Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


May 31, 2018

Bengal Govt to give financial aid to farmers affected by hailstorms

Bengal Govt to give financial aid to farmers affected by hailstorms

Farmers in the State affected due to damage to their crops in the recent hailstorms will get financial assistance from the State Agriculture Department. Damage to 33 per cent or more of the total crops would make a farmer eligible for the aid. The department has already started a survey across all the districts to determine the quantum of loss for each farmer.

Mouzas in the districts of Purba Bardhaman, Paschim Bardhaman, Birbhum, Purba Medinipur, Paschim Medinipur, Murshidabad and a few others were badly affected.

It may be mentioned that Bengal is the first state in the country to introduce crop insurance scheme, where the beneficiaries will not have to pay any amount as insurance premium in case of any natural disaster. Generally, the farmers have to bear 50 percent of the total cost of the insurance premium. Last year, financial assistance was paid by the State Government to farmers whose crops suffered due to floods.

Fasal Bima Yojana, the crop insurance scheme, a brainchild of Chief Minister Mamata Banerjee, was introduced to ensure that the farmers are not overburdened with any debt.

Source: Millennium Post


মে ৩১, ২০১৮

শিলাবৃষ্টিতে ক্ষতিগ্রস্ত চাষিদের আর্থিক সাহায্য করবে রাজ্য সরকার

শিলাবৃষ্টিতে ক্ষতিগ্রস্ত চাষিদের আর্থিক সাহায্য করবে রাজ্য সরকার

সাম্প্রতিককালে শিলাবৃষ্টিতে ক্ষতিগ্রস্ত চাষিদের আর্থিক সাহায্য দেবে রাজ্যের কৃষি দপ্তর। যাদের ফসলের ৩৩৫ বা বেশী ক্ষতিগ্রস্ত হয়েছে তারা এই সাহায্য পাবে। ইতিমধ্যেই দপ্তরের তরফ থেকে ক্ষতির পরিমাণ খতিয়ে দেখতে একটি সমীক্ষা শুরু হয়েছে।

এখনও অবধি শিলাবৃষ্টিতে পূর্ব বর্ধমান, পশ্চিম বর্ধমান, বীরভূম, পূর্ব মেদিনীপুর, পশ্চিম মেদিনীপুর ও মুর্শিদাবাদের প্রচুর মৌজায় ক্ষতির খবর পাওয়া গেছে।

এক্ষেত্রে উল্লেখ করা যেতে পারে যে বাংলাই দেশের মধ্যে প্রথম রাজ্য যেখানে ফসল বীমা প্রকল্প বাস্তবায়িত করা হয়েছে এমনভাবে যাতে প্রাকৃতিক দুর্যোগের ক্ষেত্রে চাষীদের কোনও প্রিমিয়াম দিতে হয় না। গত বছর, বন্যার জন্যে ক্ষতিগ্রস্ত চাষিদেরও রাজ্য সরকার আর্থিক সাহায্য করেছিল।

মুখ্যমন্ত্রীর মস্তিষ্কপ্রসূত এই ফসল বীমা প্রকল্প চালু হয়েছিল এটা নিশ্চিত করতে যে এরকম প্রাকৃতিক দূর্যোগের ফলে চাষিদের যেন কোনও আর্থিক ক্ষতি না হয়।