Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


May 28, 2018

Much better infrastructure leading to more tourist arrivals in the Sundarbans

Much better infrastructure leading to more tourist arrivals in the Sundarbans

With the infrastructure being ramped up rapidly by the Trinamool Congress Government, the number tourists visiting Sundarbans has gone up too. The region now sees many more tourists round the year, while earlier tourist arrivals peaked during certain periods only.

With better and more roads, culverts (for channelling water under roads), watchtowers, better protected areas, beach development and other work being done, the mangrove haven has become more attractive. With the hike in tourists, naturally the local economy has also improved. Better means of livelihood are making lives easier for the locals. Things like better roads and rest sheds are a boon for the local people too.

Not just betterment infrastructure, there has been improvement in the system of inclement weather alerts too, which is beneficial to tourists and locals alike.

At the same time, infrastructure for water transport has also been improved. The conditions of the river jetties have been improved. Another step taken for improvement of connectivity is the construction of bridges, linking different islands in the delta.

To draw more tourists, every year, in August and September, the State Government organises the Hilsa Festival there.

The above facts are borne out by both Government officials and tour operators. The latter expressed a lot of hope for tourism during a recent tourism fair organised by the State Government in Kolkata. Among the popular places in the Sundarbans are Gosaba Hamilton Bunglow, Pirkhali, Dobaki Watchtower, Sajnekhali Watchtower, Sudhanyakhali Watchtower among others.

Source: Millennium Post


মে ২৮, ২০১৮

উন্নত পরিকাঠামোর সুফল - সুন্দরবনে পর্যটনের জোয়ার

উন্নত পরিকাঠামোর সুফল - সুন্দরবনে পর্যটনের জোয়ার

তৃণমূল কংগ্রেস পরিচালিত মা, মাটি, মানুষের সরকার গত সাত বছর ধরে সারা রাজ্যজুড়ে যে উন্নয়নের কর্মযজ্ঞে ব্রতী হয়েছে তার সুফল পাচ্ছে সুন্দরবন। পরিকাঠামোর প্রভুত উন্নতির ফলে সুন্দরবন এলাকায় পর্যটকের সংখ্যা বেড়েছে বহুগুণ। আগে যেখানে শুধুমাত্র বছরে হাতগুনতি কিছু মাসে সুন্দরবনে পর্যটক আসত, সেখানে এখন বছরভর পর্যটকের ভিড় লেগে থাকে এখানে।

উন্নত হয়েছে যোগাযোগ ব্যবস্থা, তৈরী হয়েছে কালভার্ট, ওয়াচ টাওয়ার। নজর দেওয়া হয়েছে সুরক্ষিত এলাকা ও সৈকতের উন্নতিতে। ফলস্বরূপ সুন্দরবন আজ আরও আকর্ষণীয়। পর্যটন শিল্পের উন্নতির ফলে সামগ্রিকভাবে স্থানীয় অর্থনীতির উন্নতি হয়েছে এবং সাধারণ মানুষ লাভবান হচ্ছেন।

শুধুমাত্র পরিকাঠামো উন্নয়ন নয়, প্রতিকূল আবহাওয়ার আগাম সতর্কবার্তা সঠিক সময়ে দেওয়ার ফলে স্থানীয় মানুষ ও পর্যটক দুই-ই লাভবান হচ্ছেন। একই সঙ্গে জলপথে যোগাযোগ ব্যবস্থারও উন্নতিসাধনের কাজ হাতে নেওয়া হয়েছে। নদীর ঘাটগুলির সংস্কার করা হয়েছে এবং তাঁর সাথে সমান তালে বিভিন্ন দ্বীপগুলির মধ্যে যোগাযোগ বাড়াতে অনেক সেতু গড়া হয়েছে।

পর্যটকদের আকর্ষিত করতে রাজ্য সরকার নিয়েছে বিভিন্ন উদ্যোগও। যেমন, আগস্ট- সেপ্টেম্বর মাসে এই এলাকায় ‘ইলিশ উৎসবের’ আয়োজন করা হয়।

সুন্দরবনে জনপ্রিয় বেড়ানোর স্থানগুলির মধ্যে রয়েছে গোসাবার হ্যামিল্টন বাংলো, পীরখালি, দোবাকি ওয়াচ টাওয়ার, সজনেখালি ওয়াচ টাওয়ার, সুধন্যখালি ওয়াচ টাওয়ার।