Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


July 12, 2018

Thanks to Bengal’s financial management systems, beneficiaries getting paid faster

Thanks to Bengal’s financial management systems, beneficiaries getting paid faster

The State Government’s Integrated Finance Management System (IFMS) and other reforms have reduced the average time taken by the treasuries of various departments to pay beneficiaries of various schemes and projects to 1.37 days on an average. This milestone was achieved at the beginning of 2018-19 fiscal.

This was announced at a recent meeting attended by 300 officials, including pay and accounts official, treasury officials and officials of the Finance Department, and led by the Finance Minister, Dr Amit Mitra, the additional chief secretary of the Finance Department and the director of treasuries and accounts.

The average time taken by treasuries to process and make payment to beneficiaries was 3.36 days in 2016-17, when the IFMS and other systems began to be implemented. It dropped to 2.28 days in 2017-18 and finally to 1.37 days at the beginning of 2018-19.

Besides IFMS, the state Finance department has brought in Human Resource Management System (HRMS), Government Receipt Portal System (GRIPS), e-pension, inter-treasury transfer of funds facility and online GPF management of group D employees.

Reduction of the time needed to process bills has ensured that benefits reach the beneficiaries at the grassroots level as fast as possible, which in turn has ensured timely completion of the development projects taken up by the State Government, bringing around an overall development of Bengal. At the same time, social welfare schemes are also being implemented in a timely manner.

Source: Millennium Post


জুলাই ১২, ২০১৮

ফিনান্সিয়াল ম্যানেজমেন্ট সিস্টেমের দৌলতে রাজ্যে গতি পেয়েছে পরিষেবা প্রদান

ফিনান্সিয়াল ম্যানেজমেন্ট সিস্টেমের দৌলতে রাজ্যে গতি পেয়েছে পরিষেবা প্রদান

রাজ্য সরকারের ইন্টিগ্রেটেড ফিনান্সিয়াল ম্যানেজমেন্ট সিস্টেম এবং অন্যান্য অর্থনৈতিক সংস্কারের ফলে উপকৃত সাধারণ মানুষ। বিভিন্ন প্রকল্পে দপ্তর থেকে টাকা পাওয়ার জন্য এখন আর দীর্ঘ অপেক্ষা করতে হয় না উপভোক্তাদের। এখন গড়ে এই টাকা পেতে লাগে ১.৩৭ দিন। ২০১৮-১৯ আর্থিক বর্ষের শুরুতেই এই সাফল্য অর্জন করে নজির গড়েছে বাংলা।

সাম্প্রতিক একটি মিটিঙে এই সাফল্যের কথা জনসমক্ষে আসে। সেই মিটিঙে উপস্থিত ছিলেন রাজ্যের অর্থমন্ত্রী ডঃ অমিত মিত্র, অর্থ দপ্তরের অতিরিক্ত মুখ্যসচিব, ট্রেজারিস ও অ্যাকাউন্টসের ডিরেক্টর সহ পে অ্যান্ড অ্যাকাউন্টস দপ্তর, ট্রেজারি দপ্তর, অর্থ দপ্তরের ৩০০ আধিকারিক।

২০১৬-১৭ সালে ট্রেজারি থেকে উপভোক্তার কাছে টাকা যেতে সময় লাগত গড়ে ৩.৩৬ দিন। সেই বছরই ইন্টিগ্রেটেড ফিনান্সিয়াল ম্যানেজমেন্ট সিস্টেম চালু করা হয়। ২০১৭-১৮ সালে এই গড় সময় কমে দাঁড়ায় ২.২৮ দিনে, এবং এখন তা কমে এসেছে ১.৩৭ দিনে।

ইন্টিগ্রেটেড ফিনান্সিয়াল ম্যানেজমেন্ট সিস্টেম ছাড়াও রাজ্যের অর্থ দপ্তর হিউম্যান রিসোর্স ম্যানেজমেন্ট সিস্টেম, গভর্নমেন্ট রিসিপ্ট পোর্টাল সিস্টেম, ই-পেনশন, ইন্টার ট্রেজারি ফান্ড ট্রান্সফার এবং গ্রুপ ডি কর্মীদের জন্য অনলাইন জিপিএফ ম্যানেজমেন্ট ব্যবস্থা চালু করেছে।

বিল অনুমোদন হতে এখন অনেক কম সময় লাগে এবং এই কারণেই তৃণমূল স্তরের উপভোক্তারা সুবিধা পেয়েছেন। এর ফলে সমাজকল্যাণ মূলক প্রকল্পগুলি সময়মত শেষ হচ্ছে। নিটফল, বাংলার সার্বিক উন্নয়ন হচ্ছে।