Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


July 2, 2018

Mangoes from Bankura finding lucrative export market

Mangoes from Bankura finding lucrative export market

The State Food Processing & Horticulture Department has left no stones unturned to give a major push to the export of the amrapali and mallika varieties of mango from the district of Bankura. As a result, the first consignment of mangoes – six tonnes of amrapali – for this year set out for Dubai on June 22.

Last year, about 100 tonnes of mangoes were exported from Bankura to the Middle East countries, Malaysia and Singapore.

According to the vice-chairman of West Bengal Agro Industries Corporation, the demand for amrapali is especially high as it is one of the juiciest and best-smelling mangoes.

Himsagar, langra and lakshmanbhog – all from Malda – have already created a steady export market. Now it is the turn of amrapali.

The state’s mangoes have also been receiving overwhelming response at the Mango Festival in New Delhi, which had started on June 17 and will continue till June 30.

On an average, 20 quintals of mangoes are being sold daily there, including amrapali and mallika, said a senior official of the Horticulture Department, adding that 17 tonnes of mango from Bankura has been taken to the Delhi festival.

This year, under the jurisdictional area of the State Government, mangoes have been grown on 4,000 hectares of land in Bankura district, with 10 tonnes on an average in each hectare.

Source: Millennium Post


জুলাই ২, ২০১৮

এবার বাঁকুড়ার আম পাড়ি দিল দুবাই

এবার বাঁকুড়ার আম পাড়ি দিল দুবাই

বাঁকুড়ার আমচাষিদের জন্য সুখবর। এই প্রথম বাঁকুড়ার আম পাড়ি দিল দুবাই। গত ২২শে জুন ছয় টন আম্রপালি আম পাড়ি দিল দুবাইয়ের উদ্দেশ্যে।

রাজ্যের খাদ্য প্রক্রিয়াকরণ ও উদ্যানপালন দপ্তর উদ্যোগ নিয়েছে বাঁকুড়ার আম্রপালি ও মল্লিকা আমি বিদেশে রপ্তানি করার জন্য। মালদার হিমসাগর, ল্যাংড়া ও লক্ষণভোগ ইতিমধ্যেই বিদেশে সাড়া ফেলেছে। গত বছর মধ্য-প্রাচ্য, মালয়েশিয়া ও সিঙ্গাপুরে ১০০ টন আম পাঠানো হয়েছে। ওয়েস্ট বেঙ্গল অ্যাগ্রো ইন্ডাস্ট্রিজের ভাইস চেয়ারম্যান বলেন, আম্রপালির চাহিদা খুব বেশী কারণ আমটি সুগন্ধী ও সুস্বাদু।

গত ১৭ই জুন দিল্লীতে শুরু হয়েছে আম উৎসব। সেখানে রাজ্যের আম খুব জনপ্রিয় হয়েছে। গড়ে প্রতিদিন সেখানে ২০ ক্যুইন্টাল আম বিক্রি হয়েছে। এই আমি উৎসবের জন্য বাঁকুড়া থেকে ১৭ টন আম নতুন দিল্লী নিয়ে যাওয়া হয়েছে।

এ বছর বাঁকুড়া জেলার ৪০০ একর সরকারি জমিতে আম চাষ করা হয়েছে। গড়ে প্রতি একরে ১০ টন আম উৎপাদিত হয়েছে।