Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


July 4, 2018

Bengal to sign an MoU with British Council

Bengal to sign an MoU with British Council

British Council and Government of West Bengal are going to sign a MoU to promote cultural, educational and skill development exchanges between Britain and Bengal.

Among the salient features under the MoU are celebration of Durga Puja in the UK during Thames Festival, hosting of a River Festival in Kolkata similar to the Thames Festival in the UK, exchanging visitors between the UK and Bengal for cultural exchanges, collaboration on skill development, communication in English and overall enhancement of employability of our youth.

Bengal CM Mamata Banerjee had raised these issues during her visit to the UK, after which Baroness Usha Prashar, Member of the House of Lords and Global Deputy Chairperson of British Council had come to Kolkata to take the initiative forward.


জুলাই ৪, ২০১৮

ব্রিটিশ কাউন্সিলের সাথে মৌ স্বাক্ষর করবে রাজ্য সরকার

ব্রিটিশ কাউন্সিলের সাথে মৌ স্বাক্ষর করবে রাজ্য সরকার

ব্রিটেন ও বাংলার মধ্যে সাংস্কৃতিক, শিক্ষা ও দক্ষতা বিকাশের আদানপ্রদানের জন্য ব্রিটিশ কাউন্সিল ও রাজ্য সরকার একটি মৌ স্বাক্ষর করতে চলেছে।

এই মৌএর প্রধান বৈশিষ্ট্যগুলি হল – ব্রিটেনে অনুষ্ঠিত টেমস উৎসবে দুর্গাপুজো পালন করা এবং এই টেমস উৎসবের অনুকরণে কলকাতায় একটি নদী-কেন্দ্রিক উৎসব পালন করা, সাংস্কৃতিক আদানপ্রদানের জন্য ব্রিটেন ও কলকাতার মধ্যে পর্যটক বিনিময়, যৌথ উদ্যোগে দক্ষতা বিকাশ, ইংরাজি ভাষায় কথা বলার বিকাশ এবং রাজ্যের যুবাদের আরও চাকরির উপযোগী করে তোলা।

মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায় ব্রিটেন সফরে এই প্রস্তাবগুলি উত্থাপিত করেছিলেন। তার পরেই ব্যারনেস ঊষা প্রসার, যিনি হাউস অফ লর্ডসের সদস্য তথা ব্রিটিশ কাউন্সিলের গ্লোবাল ডেপুটি চেয়ারপার্সন, এই প্রক্রিয়াকে এগিয়ে নিয়ে যেতে কলকাতায় আসেন।