Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


July 2, 2018

Bengal Govt to set up 100 English-medium schools at affordable cost

Bengal Govt to set up 100 English-medium schools at affordable cost

The State Government is planning to set up 100 English medium schools which will offer quality education at a low cost. The State Education Minister announced this recently, adding that the Government will also recruit separate teachers for teaching in these schools.

The reason, he explained, is that many students cannot study in private English-medium schools because of financial constraints. The new schools will start from the primary or upper primary level. The Education Department is inviting proposals in this regard from various teachers’ bodies and institutions.

It may be mentioned that the Government has created as many as 152 sanctioned posts for teaching science subjects in English medium at the Higher Secondary-level.

The State Government has already started more than a dozen separate sections for English-medium schools at the Higher Secondary-level. It has already created two posts for English-medium teaching in each of the 39 Government schools and is in the process of recruiting teachers.

Source: Millennium Post


জুলাই ২, ২০১৮

স্বল্প খরচের ইংরাজি মাধ্যমের ১০০টি স্কুল খুলবে রাজ্য সরকার

স্বল্প খরচের ইংরাজি মাধ্যমের ১০০টি স্কুল খুলবে রাজ্য সরকার

কম খরচে ইংরাজি মাধ্যমের ১০০টি স্কুল খোলার সিদ্ধান্ত নিয়েছে রাজ্য সরকার। শিক্ষামন্ত্রী সঙ্গে এও ঘোষণা করেন এই স্কুলগুলির জন্য আলাদা করে শিক্ষক নিয়োগ করবে রাজ্য সরকার।

কারণ হিসেবে তিনি বলেন, অনেক বাবা মা’ই বেসরকারি ইংরাজি মাধ্যমের স্কুলে নিজেদের সন্তানদের পড়ানোর খরচ জুটিয়ে উঠতে পারেন না। এই নতুন স্কুলগুলি প্রাথমিক বা উচ্চ-প্রাথমিক স্তর থেকে শুরু হবে। শিক্ষা দপ্তর শিক্ষা সমিতি ও প্রতিষ্ঠানের সঙ্গে এ বিষয়ে আলোচনা করছে।

প্রসঙ্গত, সরকার ইতিমধ্যেই ১৫২টি পদের অনুমোদন করেছে ইংরাজি মাধ্যমে স্কুলে উচ্চ মাধ্যমিক স্তরে বিজ্ঞান পড়ানোর জন্য।

রাজ্য সরকার ইতিমধ্যেই ১২টিরও বেশী বিভাগ খুলেছে ইংরাজি মাধ্যমের স্কুলে উচ্চা মাধ্যমিক স্তরে। ইতিমধ্যে ৩৯টি সরকারি স্কুলে ইংরাজি মাধ্যমে পড়ানোর জন্যে দুটি পদ অনুমোদন করেছে, ও এই নিয়োগ প্রক্রিয়া চলছে।