Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


July 6, 2018

Bengal Govt to train 6 lakh youths under Utkarsh Bangla

Bengal Govt to train 6 lakh youths under Utkarsh Bangla

During the current fiscal, that is, 2018-19, the State Government will train 6 lakh youths under Utkarsh Bangla. This was announced recently by the Technical Education & Training and Skill Development Minister at a programme organised in Kolkata by a chamber of commerce.

The youths would undergo training in both institutional and non-instructional modes. So far training has been supply-driven. Now the Government has decided to make a paradigm shift to make the training demand-driven, and for that more interactions with industries and chambers of commerce would be carried out.

Utkarsh Bangla is an umbrella scheme for all skill development programmes in Bengal. It was launched in February 2016 by Chief Minister Mamata Banerjee with the aim of providing vocational training to school dropouts. The scheme is implemented by Paschim Banga Society for Skill Development (PBSSD).

According to the minister, his department supervises 250 ITIs, 152 polytechnics, and 2,714 vocational training centres, and that the intake capacities for them had gone up to 71,379, 38,045, and 1.52 lakh (8+ level and 10+2 level combined), respectively.

Source: The Times of India


জুলাই ৬, ২০১৮

উৎকর্ষ বাংলা প্রকল্পের আওতায় ৬ লক্ষ যুবাকে প্রশিক্ষণ দেবে রাজ্য

উৎকর্ষ বাংলা প্রকল্পের আওতায় ৬ লক্ষ যুবাকে প্রশিক্ষণ দেবে রাজ্য

২০১৮-১৯ আর্থিক বর্ষে উৎকর্ষ বাংলা প্রকল্পের আওতায় রাজ্য সরকার ৬ লক্ষ যুবাকে প্রশিক্ষণ দেবে। কলকাতায় বেঙ্গল চেম্বার অফ কমার্স আয়োজিত এক অনুষ্ঠানে কারিগরি শিক্ষা ও প্রশিক্ষণ এবং দক্ষতা উন্নয়ন মন্ত্রী একথা জানান।

প্রাতিষ্ঠানিক ও অপ্রাতিষ্ঠানিক ধুয়ে ধরণের প্রশিক্ষণ দেওয়া হবে এই প্রকল্পে। এতদিন এই প্রশিক্ষণ হত যোগানভিত্তিক। এবার রাজ্য সরকার এই ব্যবস্থার ভোল বদলে সেটাকে চাহিদা নির্ভর করবে। এবং তার জন্য আরও বেশী করে শিল্পোদ্যোগী ও চেম্বার অফ কমার্সের সঙ্গে আলোচনা করা হবে।

উৎকর্ষ বাংলা প্রকল্পের মাধ্যমে দক্ষতা উন্নয়নের জন্য সব ধরণের প্রশিক্ষণ দেওয়া হয়ে থাকে। এই প্রকল্প শুরু হয় ২০১৬ সালের ফেব্রুয়ারি মাসে, মূলত স্কুলছুটদের বৃত্তিমূলক প্রশিক্ষণ দেওয়ার লক্ষ্যে। এই প্রকল্পের দায়িত্বে আছে পশ্চিমবঙ্গ সোসাইটি ফর স্কিল ডেভেলপমেন্ট।

মন্ত্রী বলেন, তার দপ্তর ২৫০টি আইটিআই, ১৫২টি পলিটেকনিক, ২৭১৪ বৃত্তিমূলক প্রশিক্ষণ কেন্দ্র দেখভাল করে, এবং এই কেন্দ্রগুলির আসন সংখ্যা বেড়ে হয়েছে যথাক্রমে ৭১৩৭৯, ৩৮০৪৫ ও ১.৫২ লক্ষ (অষ্টম শ্রেণী পাস এবং দ্বাদশ শ্রেণী পাস মিলিয়ে)।