Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


July 9, 2018

Project Sabujayan becoming popular across Bengal

Project Sabujayan becoming popular across Bengal

Sabujayan, or promoting greenery, one of the favourite projects of Chief Minister Mamata Banerjee, which proposes planting of vetiver grass to prevent soil erosion, is becoming popular throughout the state. It is run by the Micro, Small and Medium Enterprises (MSME) Department.

The scheme started in the district of Nadia a few years back, when the grass was planted along the embankments of six rivers. Till now, of the 743 km of embankments, vetiver has been planted in areas covering around 300 km. The grass is produced in over 70 nurseries.

Seeing the success in Nadia, the districts of Purba Medinipur and Howrah have also followed suit and have found success.

The grass is also used for making the bags used in holding the saplings given to mothers of newborns as part of the sabujshree scheme.

As vetiver is also an aromatic grass, the MSME Department is trying to make the aroma industry popular through its cultivation, and of other aromatic grasses like citronella and lemongrass, in South 24 Parganas (Baruipur), Jhargram, Bankura and Purulia districts. The department is installing aroma extraction units in these areas.

Source: Millennium Post


জুলাই ৯, ২০১৮

রাজ্যে জনপ্রিয় হচ্ছে সবুজায়ন প্রকল্প

রাজ্যে জনপ্রিয় হচ্ছে সবুজায়ন প্রকল্প

মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়ের অন্যতম স্বপ্নের প্রকল্প হল সবুজায়ন প্রকল্প। ভূমিক্ষয় রুখতে ভেটিভার ঘাস পোঁতা হয় এই প্রকল্পের অধীনে। এই প্রকল্পের দায়িত্বে আছে ক্ষুদ্র, মাঝারি ও কুটির শিল্প।

নদীয়া জেলায় এই প্রকল্প শুরু হয় কয়েক বছর আগে। এখানে ছ’টি নদীর পাড়ে প্রথম এই ঘাস পোঁতা হয়। নদীর পাড়ের মোট দৈর্ঘ্য ৭৪৩ কিলোমিটারের রের মধ্যে ইতিমধ্যেই ৩০০ কিলোমিটারে এই ঘাস পোঁতা হয়েছে । এই ঘাস ৭০টি নার্সারিতে উৎপাদন করা হয়।

নদীয়াতে এই প্রকল্পের সাফল্যর পর, পূর্ব মেদিনীপুর ও হাওড়ায় এই প্রকল্প চালু করা হয়। সেখানেও সফল হয় সবুজায়ন প্রকল্প।

এই ঘাস দিয়ে অনেক রকম হস্তশিল্প তৈরী করা যায়। সবুজশ্রী প্রকল্পে সদ্যোজাত শিশুদের যে চারা দেওয়া হয়, সেগুলি বহন করে নিয়ে যাওয়ার ব্যাগ তৈরী করা হয় এই ঘাস দিয়ে।

ভেটিভার একটি সুগন্ধি ঘাস। তাই, ক্ষুদ্র, মাঝারি ও কুটির শিল্প দপ্তর এই ঘাসের উৎপাদন বৃদ্ধিতে জোর দিচ্ছে। এ ছাড়া অন্যান্য সুগন্ধি ঘাস – যেমন সিট্রনেলা, লেমনগ্রাস – গুলোর উৎপাদনও বাড়ানো হচ্ছে। দক্ষিণ ২৪ পরগণার বারুইপুর, ঝাড়গ্রাম, বাঁকুড়া ও পুরুলিয়াতে আরোমা এক্সট্রাকশন ইউনিট খোলা হচ্ছে।