Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


July 11, 2018

Packaging house in Barasat to help exporters

Packaging house in Barasat to help exporters

To keep vegetables, fruits and foodgrains fresh and export-worthy, the State Government is building a packaging house of international standards in Barasat.

This infrastructural facility would be specially useful to big farmers who export their products. The initiative will also be beneficial for the small farmers as well. Products exported to other countries need to maintain standards strictly.

This information was conveyed by the State Food Processing and Horticulture Minister at a recent programme in Kolkata organised by a chamber of commerce.

He further said that at a cost of Rs 5 to 7 crore, another such packaging house is being planned to be constructed for small farmers, those who want to take the help of the latest technology to keep their products fresh.

Source: Bartaman


জুলাই ১১, ২০১৮

ফল, ফুল, আনাজকে রপ্তানিযোগ্য করতে বারাসাতে প্যাকেজিং হাউস গড়ছে রাজ্য

ফল, ফুল, আনাজকে রপ্তানিযোগ্য করতে বারাসাতে প্যাকেজিং হাউস গড়ছে রাজ্য

রাজ্য সরকারের উদ্যোগে ফল, ফুল, আনাজকে রপ্তানিযোগ্য করতে বারাসাতে প্যাকেজিং হাউস তৈরী করা হচ্ছে। মূলত বড় চাষি, যারা অনেকটা পরিমাণ ফল বা আনাজ উৎপাদন করেন, এবং বাইরে রপ্তানি করতে চান, তাদের জন্যই গড়া হচ্ছে এই হাউস। তবে ছোট চাষিদের ক্ষেত্রেও এই সুযোগ করে দিতে চায় রাজ্য।

বেঙ্গল ন্যাশানাল চেম্বার অফ কমার্সে আয়োজিত এক অনুষ্ঠানে একথা জানিয়েছেন রাজ্যের খাদ্য প্রক্রিয়াকরণ ও উদ্যান পালন মন্ত্রী। তিনি বলেন, পাঁচ থেকে সাত লক্ষ টাকা বাজেটেও যাতে ছোট চাষিদের জন্য প্যাকেজিং হাউস গড়া যায়, তার চেষ্টা করছে সরকার।

রাজ্য সরকার মরশুমের বাইরে অর্থাৎ অফ-সিজন আনাজ বা ফল চাষের ক্ষেত্রে রাজ্যের পশ্চিমের পাঁচটি জেলায় পরীক্ষা নিরীক্ষা চলছে। একইসঙ্গে, কৃষিতে রাসায়নিকের ব্যবহার রুখতে যেভাবে জৈব চাষের উপর জোর দেওয়া দরকার, মন্ত্রী বলেন।