Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


July 25, 2018

Bengal CM’s brainchild, Rupashree, highly successful in a short time

Bengal CM’s brainchild, Rupashree, highly successful in a short time

The Bengal Government is seeing a huge response to its scheme, Rupashree, rolled out across the State as recently as April 1 this year. The Government has received nearly 70,000 applications, of which it has accepted more than 47,233, sanctioning a total amount of more than Rs 118 crore.

The data is was provided by the Women and Child Development & Social Welfare Department, which is implementing the project.

The scheme, a brainchild of Chief Minister Mamata Banerjee, provides a one-time financial assistance of Rs 25,000 to the family of a girl at the time of her marriage, if her family income is less than Rs 1.5 lakh per year.

Murshidabad tops in all the categories – number of applications received, disbursed (or, accepted) and the amount sanctioned. Till July 9, the numbers were 9237, 5288 and Rs 13.22 crore, respectively.

Purulia, South 24 Parganas and Paschim Medinipur are at numbers two, three and four, respectively. The numbers for Purulia are 5870, 5183 and Rs 12,95,75,000, for South 24 Parganas are 5460, 4640 and Rs 11.6 crore, and for Paschim Medinipur are 5274, 4026 and Rs 1 crore.

The State Government has allotted Rs 1,500 crore for the scheme and around 6 lakh families in all are expected be benefitted. More than 2,000 applications on an average are being received every day.

Source: Millennium Post


জুলাই ২৫, ২০১৮

মুখ্যমন্ত্রীর স্বপ্নের ‘রুপশ্রী’ প্রকল্প পেল বিপুল সাড়া

মুখ্যমন্ত্রীর স্বপ্নের ‘রুপশ্রী’ প্রকল্প পেল বিপুল সাড়া

১লা এপ্রিল ২০১৮ যাত্রা শুরু করে মুখ্যমন্ত্রীর স্বপ্নের ‘রুপশ্রী’ প্রকল্প। এই চার মাসেই বিপুল সাড়া পেয়েছে এই প্রকল্প। প্রায় ৭০০০০ দরখাস্ত জমা পড়েছে সরকারের কাছে, যার মধ্যে ৪৭২৩৩টি সরকার গ্রহণ করেছে। ইতিমধ্যেই রাজ্য সরকার ১১৮ কোটি টাকারও বেশী খরচ করেছে এই প্রকল্পে। এমনটাই বলছে নারী ও শিশু কল্যাণ দপ্তরের প্রদান করা তথ্য।

‘রুপশ্রী’ প্রকল্প অনুযায়ী, যেসকল পরিবারের বার্ষিক আয় ১.৫ লক্ষ টাকার কম, তাদের পরিবারের মেয়ের বিয়েতে সরকার এককালীন ২৫,০০০ টাকা আর্থিক সাহায্য করবে রাজ্য সরকার।

এই প্রকল্পের বাস্তবায়নে শীর্ষে রয়েছে মুর্শিদাবাদ জেলা। ৯ই জুলাই পর্যন্ত মুর্শিদাবাদ জেলায় ৯২৩৭টি আবেদন জমা পড়ে, ৫২৮৮টি আবেদন মঞ্জুর হয় এবং ১৩.২২ কোটি টাকা প্রদান করা হয়।

পুরুলিয়া, দক্ষিণ ২৪ পরগনা, পশ্চিম মেদিনীপুর জেলাগুলি আছে যথাক্রমে দ্বিতীয়, তৃতীয় এবং চতুর্থ স্থানে। পুরুলিয়ার ক্ষেত্রে ৫৮৭০টি আবেদন জমা পড়ে, ৫১৮৩টি আবেদন গ্রহণ হয়, এবং ১২.৯৫ কোটি টাকা প্রদান করা হয়।

দক্ষিণ ২৪ পরগণা জেলায় ৫৪৬০টি আবেদন জমা পড়ে, ৪৬৪০টি আবেদন মঞ্জুর হয় এবং ১১.৬ কোটি টাকা প্রদান করা হয়।

পশ্চিম মেদিনীপুরে ৫২৭৪টি আবেদন জমা পড়ে, ৪০২৬টি আবেদন মঞ্জুর হয় এবং ১ কোটি টাকা প্রদান করা হয়।

রাজ্য সরকার এই প্রকল্পের জন্য ১৫০০ কোটি টাকা বরাদ্দ করেছে। প্রায় ৬ লক্ষ পরিবার এর ফলে উপকৃত হবেন। প্রতিদিন গড়ে ২০০০ আবেদনপত্র জমা পড়ছে এই প্রকল্পের জন্য।