Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


July 27, 2018

State Govt building India’s largest poultry farm in Kalyani

State Govt building India’s largest poultry farm in Kalyani

India’s largest poultry farm for the production of eggs is coming up in Bengal. The state-of-the-art farm, being built at a cost of Rs 30 crore in Kalyani, is in the last stages of construction, and would be inaugurated in October.

Eggs would begin to be produced six to seven months after the inauguration. On an average, 2.8 lakh eggs would be produced daily. Around 3 lakh chicks would be kept there to begin with. Another large poultry farm is coming up in Barjora.

The major part of the operations of the farm will be automated. Food and water for the chickens would automatically reach them. Other operations would be controlled by machines too

These farms are being developed by West Bengal Livestock Development Corporation Limited. They would go a long way in fulfilling the demand for eggs in Bengal, a part of which is imported from other States now.

Source: Dainik Jugasankha


জুলাই ২৭, ২০১৮

ডিমের চাহিদা মেটাতে ৩০ কোটি টাকার পোল্ট্রি ফার্ম খুলছে রাজ্য

ডিমের চাহিদা মেটাতে ৩০ কোটি টাকার পোল্ট্রি ফার্ম খুলছে রাজ্য

এবার ডিম উৎপাদনে স্বনির্ভর হতে দেশের মধ্যে সবচেয়ে বৃহৎ মুর্গী খামার বা পোল্ট্রি তৈরী করছে রাজ্য সরকার। প্রায় তিরিশ কোটি টাকা ব্যয়ে কল্যাণীতে এই খামার তৈরী প্রায় শেষ পর্যায়ে।

আগামী অক্টোবর মাস থেকে এই খামারে মুর্গীর ছানা ঢুকবে। তার ছ-সাত মাসের মধ্যে ডিম উৎপাদন তৈরী হয়ে যাবে। আপাতত তিন লক্ষ মুর্গীর ছানা এই খামারে রাখা হচ্ছে। দৈনিক ২.৮ লক্ষ ডিম পাওয়া যাবে এখান থেকে। এর পাশাপাশি আগামী বছর বড়জোরাতে আরও একটি তিন লক্ষ মুর্গী রাখার ক্ষমতাসম্পন্ন খামার করা হবে। অর্থাৎ বলাই যায় আগামী বছরের মধ্যেই দৈনিক প্রায় ছ’লক্ষ ডিম উৎপাদন সম্ভব হবে।

দপ্তরের পক্ষ থেকে ভাবনাচিন্তা করা হচ্ছে উত্তরবঙ্গে এই ধরণের আধুনিক তৃতীয় মুর্গী খামার খোলার। এই অত্যাধুনিক খামার খোলার আরেকটি উদ্দেশ্য বেসরকারি বিনিয়োগ আনা।