Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


December 25, 2018

Urban Development Dept & JICA to develop solid waste management project

Urban Development Dept & JICA to develop solid waste management project

A model project on solid waste management involving six municipalities in Hooghly will be taken up by the State Urban Development and Municipal Affairs Department, with funding coming from Japan International Cooperation Agency (JICA).

The model is likely to be adopted by the Kolkata Municipal Corporation (KMC) too. This was announced by the Urban Development Minister, who is also the mayor of Kolkata recently. JICA has already allotted Rs 170 crore for the project.

To make it a sustainable process, KMDA has formed a committee with the chairman of all the six municipalities. The capacity of the project in the district would be around 200 tonnes, while in the KMC area it would be 6,000 tonnes.

Through this new project, unlike now, segregation of solid waste into different categories would be done at the source level.

Source: Millennium Post


ডিসেম্বর ২৫, ২০১৮

কঠিন বর্জ্য ব্যবস্থাপনায় একযোগে কাজ করবে নগরোন্নয়ন দপ্তর এবং জিকা

কঠিন বর্জ্য ব্যবস্থাপনায় একযোগে কাজ করবে নগরোন্নয়ন দপ্তর এবং জিকা

হুগলী জেলার ছটি পুরসভায় কঠিন বর্জ্য ব্যবস্থাপনার জন্য নগরোন্নয়ন এবং পুর বিষয়ক দপ্তর জিকার সঙ্গে হাত মিলিয়ে একটি মডেল প্রকল্প শুরু করতে চলেছে।

এর জন্য বৈদ্যবাটি এবং উত্তরপাড়ায় দুটি গবেষণাগার তৈরী করা হবে। এই নতুন প্রকল্পে উৎপত্তির জায়গাতেই বর্জ্য পৃথকীকরণ করা হবে।

কলকাতার মেয়র তথা পুরমন্ত্রী জানান যে এই প্রকল্প সফল হলে কলকাতা পুরসভাতেও চালু করা হবে। এ বিষয়ে পুরমন্ত্রী জিকার আধিকারিকদের সঙ্গে কলকাতা পুরসভার সদর দপ্তরে বৈঠক করেন।

এই প্রকল্পের জন্য জিকা ইতিমধ্যেই ১৭০কোটি টাকা দিয়েছে। এছাড়াও হুগলীর পুরসভাগুলিকে বিভিন্ন কারিগরি সহায়তা করবে জিকা।

পুরো প্রকল্পটি তত্ত্বাবধান করার জন্য কেএমডিএ একটি কমিটি গঠন করেছে।