Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


December 31, 2018

Looking back at 2018 – Milestones for Trinamool

Looking back at 2018 – Milestones for Trinamool

2018 was an eventful year for All India Trinamool Congress. From the massive victory in the Panchayat elections, to Didi’s clarion call ‘Brigade Chalo’ ahead of 2019 general elections – the year had a lot of milestones.

Here are some of the major events of the year 2018

January: Extended Core Committee meeting held

The year’s first meeting of the Extended Core Committee of the party was held at Uttirna, the first time such a meeting was held at the open-air auditorium in Alipore, Kolkata. Alongside MPs and MLAs, all ministers, heads and leaders of panchayat samitis and zilla parishads, and others were present. The roadmap for the future programmes of the party was drawn up at the meeting.

Click here for details

February: Student-Youth Convention

The annual Student-Youth Convention of the party was split up this year. One was held at the Dumurjola Stadium in Howrah for south Bengal districts. Another convention was held in Siliguri for north Bengal districts.

Click here for details of the south Bengal convention

Click here for details of the north Bengal convention

March: Trinamool MPs stage protest against FCRA amendment in Parliament

The Trinamool Congress MPs from both Houses of Parliament protested near the statue of Mahatma Gandhi inside Parliament premises, against the amendment to the FCRA Bill. They raised slogans like “Mazdoor kisan majboor hain/ Party fund mein dollar zaroor hain”, “Foreign kala dhan party fund mein nahin chalega”, “Chori se amendment chillachilli mein kyun pass kiya” and “Black money in foreign banks = White money in political accounts”.

Click here for details

April: ‘5tay Panchayat’ creates history

Trinamool has always believed in the power of 360-degree communication – from wall graffiti to street corner meetings and rallies, from door-to-door campaigning to the use of social media, every mode of communication has been used effectively. In line with this strategy, from April 30, at 5pm, in view of the upcoming Panchayat elections, several senior leaders presented a series of Facebook Live programmes called ‘5tay Panchayat’, with the aim of communicating the policies and views of the party to the electorate at large.

Click here for details

May: Trinamool sweeps panchayat elections

Under the leadership of Mamata Banerjee, the party won 90 per cent of the seats at the polls for the three-tier panchayat system.

Click here for details

June: Extended Core Committee meeting held

The year’s second meeting of the party’s Extended Core Committee was held on June 21, at the Netaji Indoor Stadium, Kolkata. Chairperson Mamata Banerjee asked the attendees, who included leaders from all levels of the party, to give greater stress on communicating to the public about Trinamool Congress’s views.

Click here for details

July: Ekushe July rally at Dharmatala

The annual Ekushe July rally in memory of the martyrs of police firing (Shahid Dibas) was held at Dharmatala. Party Chairperson Mamata Banerjee addressed a huge crowd of supporters at Dharmatala, Kolkata.

Click here for details

August: Trinamool delegation heckled in Silchar

A delegation from the Trinamool Congress was roughed up at the Silchar Airport on August 4, whence they had arrived on their way to places in Assam to talk to people removed from the National Register of Citizens (NRC), which list was published recently, and take proper stock of the situation.

Click here for details

September: Trinamool welcomes historic Aadhaar verdict by the Supreme Court

Trinamool Congress welcomed the Supreme Court’s verdict, striking down the contentious rules issued by the BJP-led Central Government on the applications of the Aadhaar number.

Click here to read the party’s past statements on the issue

October: Core Committee meeting at Trinamool Bhavan

The Core Committee of the Trinamool Congress met at Trinamool Bhavan. Chairperson Mamata Banerjee addressed the media after the meeting, speaking on some of the major decisions take, including the reassignment of responsibilities in a few districts.

Click here for details

November: Trinamool hit the streets, protesting against killing of Bengalis in Assam

After five Bengalis were killed in Tinsukhia district in Assam, a fallout of the publication of the NRC, Trinamool Congress leaders led protest marches across Bangla.

Click here for details

December: Party raised issues affecting the common people at Winter Session of Parliament

From job crisis to farmers’ distress, Trinamool Congress raised people’s issues during the Winter Session of Parliament. Several protests were also held by the party’s MPs inside the Parliament premises.

Click here for details


ডিসেম্বর ৩১, ২০১৮

তৃণমূলের সালতামামি - এক নজরে ২০১৮

তৃণমূলের সালতামামি - এক নজরে ২০১৮

২০১৮ সাল দোরগোড়ায়। তৃণমূল, বাংলা তথা সারা দেশের জন্য ‘ল্যান্ডমার্ক’ ছিল এই বছরটা। পঞ্চায়েত নির্বাচনে বিপুল জয় থেকে শুরু করে ২০১৯ এর লক্ষ্যে ব্রিগেড চলার ডাক – নানা ঘটনার সাক্ষী হয়েছে ২০১৮।

এক নজরে দেখে নিন ২০১৮ সালের কিছু অবিস্মরণীয় ঘটনা:

জানুয়ারিঃ উত্তীর্ণতে তৃণমূলের বর্ধিত কোর কমিটি বৈঠক

উত্তীর্ণতে অনুষ্ঠিত হয় তৃণমূলের বর্ধিত কোর কমিটির বৈঠক। এই প্রথম আলিপুরের নবনির্মিত মুক্তমঞ্চে এই বৈঠক অনুষ্ঠিত হয়। সাংসদ ও বিধায়কদের পাশাপাশি গ্রাম পঞ্চায়েত, পঞ্চায়েত সমিতি ও জেলা পরিষদের নেতানেত্রীরাও উপস্থিত ছিলেন এই বৈঠকে। এই বৈঠকে আগামী দিনে দলের পথচলার রোডম্যাপ দেন তৃণমূলনেত্রী।

বিশদ জানতে ক্লিক করুন

ফেব্রুয়ারিঃ ছাত্র-যুব সম্মেলন

অন্যান্য বছরের মত এবছরও তৃণমূল কংগ্রেসের বার্ষিক ছাত্র-যুব সম্মেলন অনুষ্ঠিত হয়। তবে, এই বছর উত্তর ও দক্ষিণ বঙ্গের জেলাগুলির জন্য দুটি আলাদা সম্মেলন আয়োজিত হয়। উত্তরবঙ্গে শিলিগুড়ির কাঞ্চনজঙ্ঘা স্টেডিয়ামে এবং দক্ষিণে হাওড়ার ডুমুরজলায় সম্মেলন করে দল।

উত্তরবঙ্গের সম্মেলনটির সম্বন্ধে বিশদ জানতে ক্লিক করুন

দক্ষিণবঙ্গের বিশদ জানতে ক্লিক করুন

মার্চঃ এফসিআরএ সংশোধনীর বিরুদ্ধে সরব তৃণমূল

এফসিআরএ বিলের সংশোধনীর বিরুদ্ধে তৃণমূল সাংসদরা সংসদে গান্ধীমূর্তির পাদদেশে ধর্না দেন। ধর্ণার সময় সাংসদরা বিভিন্ন স্লোগান তোলেন, যেমন – “বিদেশী কালো টাকা পার্টি ফান্ডে নেওয়া চলবে না” কিংবা “হৈ হট্টগোলে চুপিসারে সংশোধনী পাস হল কেন” এবং “বিদেশের কালো টাকা = দেশের পার্টি ফান্ডে সাদা টাকা”

বিশদ জানতে ক্লিক করুন

এপ্রিলঃ জনপ্রিয়তার শিখরে ‘পাঁচটায় পঞ্চায়েত’

তৃণমূল চিরকালই ‘৩৬০ ডিগ্রি কমিউনিকেশন’ পন্থায় বিশ্বাসী। দেওয়াল লিখন থেকে শুরু করে মিটিং মিছিল, ঘরে ঘরে প্রচার থেকে শুরু করে সোশ্যাল মিডিয়ার ব্যবহার – সব দিকেই সমান জোর দেয় তৃণমূল। পঞ্চায়েত নির্বাচনের প্রচারেও অন্যথা হয় নি। পঞ্চায়েতের প্রচারের মাঝে দলের নেতারা যোগ দেন এক ফেসবুক লাইভ অনুষ্ঠানে। বিপুল সংখ্যক দর্শক টেনে জনপ্রিয় হয় এই অনুষ্ঠান ‘পাঁচটায় পঞ্চায়েত’।

বিশদ জানতে ক্লিক করুন

মেঃ পঞ্চায়েতে সবুজ ঝড়

২০১৮ সালের পঞ্চায়েত নির্বাচনে মমতা বন্দ্যোপাধ্যায় নেতৃত্বাধীন তৃনমূল কংগ্রেস শুধুমাত্র একক সংখ্যাগরিষ্ঠ নয়, পঞ্চায়েতের তিন স্তরে ৯০%-রও বেশি আসনে জয়ী হয়।

বিশদ জানতে ক্লিক করুন 

জুনঃ বর্ধিত কোর কমিটির বৈঠক

দলের নেতা মন্ত্রী ও কর্মীদের জনসংযোগ বাড়ানোর উপর জোর দিতে বললেন মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়৷

বিশদ জানতে ক্লিক করুন

জুলাইঃ ধর্মতলায় শহীদ স্মরণ

একুশে জুলাইয়ের মঞ্চ থেকে মমতা বন্দ্যোপাধ্যায় একগুচ্ছ বার্তা দেন। ২০১৯ সালে বিজেপি ফিনিশ, বলেন তিনি। এছাড়াও ভবিষ্যতের কর্মসূচির রূপরেখা বাতলে দেন তিনি।

বিশদ জানতে ক্লিক করুন

আগস্টঃ অসমের নাগরিকপঞ্জির বিরোধীতায় সরব তৃণমূল

গত ৩০শে জুলাই প্রকাশিত হয় অসমের ‘রাষ্ট্রীয় নাগরিকপঞ্জির’ চূড়ান্ত খসড়া। সেই তালিকাতে নাম ছিল না ৪০ লক্ষ মানুষের। এই মানুষদের পাশে দাঁড়িয়েছে তৃণমূল। সংসদের ভেতরে ও বাইরে এই ইস্যুতে সরব হয়েছে দল। এই নাগরিকপঞ্জির বিরুদ্ধে প্রতিবাদ করেছেন মমতা বন্দ্যোপাধ্যায় স্বয়ং।

বিশদ জানতে ক্লিক করুন

সেপ্টেম্বরঃ ঐতিহাসিক আধার রায়

সুপ্রিম কোর্টের ঐতিহাসিক আধার রায়কে স্বাগত জানান তৃণমূল নেত্রী। বিশদ জানতে ক্লিক করুন

অক্টোবরঃ তৃণমূলের কোর কমিটির বৈঠক

তৃণমূল ভবনে দলের কোর কমিটির বৈঠক হয়। উত্তরবঙ্গ থেকে ফিরেই এই সভা পরিচালনা করেন তৃণমূল নেত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়।

বিশদ জানতে ক্লিক করুন

নভেম্বরঃ অসমে ৫ বাঙালির হত্যার প্রতিবাদে তৃণমূল

অসমের তিনসুকিয়ায় জঙ্গি হামলায় নিহত হন ৫ বাঙালি। তিনসুকিয়ার বিসনোইমুখ গ্রামে ঢুকে হামলা চালায় জঙ্গিরা। এই জঙ্গি হামলার তীব্র নিন্দা করেন বাংলার মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়। এই ঘটনার প্রতিবাদে রাজ্যজুড়ে জেলায় জেলায় বিক্ষোভ প্রদর্শন করে তৃণমূল।

বিশদ জানতে ক্লিক করুন

ডিসেম্বরঃ কর্মসংস্থান থেকে কৃষকদের দুর্দশা – শীতকালীন অধিবেশনে সরব তৃণমূল কংগ্রেস

বেকারদের জন্য চাকরীর দাবি থেকে শুরু করে কৃষকদের দুর্দশা, সাধারণ মানুষের দাবিদাওয়া নিয়ে সংসদের শীতকালীন অধিবেশনে সরব হল তৃণমূল কংগ্রেস। এই ইস্যুতে দলের সাংসদরা সংসদ চত্ত্বরে গান্ধী মূর্তির পাদদেশে ধর্ণা দেন।

বিশদ জানতে ক্লিক করুন