Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


December 24, 2018

From investments in leather industry to online mutation – Bangla Cabinet’s revolutionary decisions

From investments in leather industry to online mutation – Bangla Cabinet’s revolutionary decisions

A meeting of the State Cabinet was held today at Nabanna, which was chaired by the Chief Minister. That apart, the Cabinet Committee on Infrastructure also held a meeting today. Several important and revolutionary decisions were passed at today’s meeting, which the Chief Minister communicated to the press.

Decisions at the Cabinet meeting:

1. The leather industry of Bangla is receiving investments from several quarters. Nearly 1.2 lakh people are already employed in the industry. Another 1,000 applications have been received for fresh investment in the sector. 350 acres are required. Once the investments take shape, three lakh people will get employment.

2. Every year 12 lakh people have to do mutation for buying or selling land. Sometimes, the process can be cumbersome and inconvenient for people. Hence, the State Government has taken the revolutionary decision to make the process fully online. People will no longer need to go to BLR office physically for this purpose.

It may be mentioned, mutation fee on agricultural land, and khajna tax on agricultural land has already been waived off by the government. Even affidavits can be self-certified now.

3. The government has also given a go ahead to the regularisation of settlers on 1,618 acres of khas mahal land in Kharagpur. One lakh people will benefit because of this decision.

4. A 10 MW solar power plant will come up at Kharagpur.

5. The government has already provided long-term settlement to 462 families in Alipurduar. Settlement of others is also under process. Refugee colonies under the purview of the State Government are already being regularised. The government has requested the Centre to regularise the colonies under their jurisdiction.

6. Flipkart is investing Rs 991 crore for setting up a logistics hub in Bangla. This will create 10,000 employment opportunities. Land has already been provided from industrial park; more land was allocated today.
These decisions have been taken keeping the welfare of citizens in mind. Christmas greetings to all.


ডিসেম্বর ২৪, ২০১৮

চর্মশিল্পে বিনিয়োগ থেকে অনলাইন মিউটেশন - রাজ্য মন্ত্রিসভা নিল একগুচ্ছ গুরুত্বপূর্ণ সিদ্ধান্ত

চর্মশিল্পে বিনিয়োগ থেকে অনলাইন মিউটেশন - রাজ্য মন্ত্রিসভা নিল একগুচ্ছ গুরুত্বপূর্ণ সিদ্ধান্ত

আজ নবান্নে মন্ত্রিসভার একটি বৈঠক হয়। পাশাপাশি, পরিকাঠামো বিষয়ক মন্ত্রিসভার কমিটির বৈঠকও হয়। বেশ কিছু বৈপ্লবিক এবং গুরুত্বপূর্ণ সিদ্ধান্ত নেওয়া হয় এই বৈঠকে। সাংবাদিকদের সে কথা জানান মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়।

এক নজরে দেখে নিন মন্ত্রিসভার সিদ্ধান্তগুলি:

১. অনেক জায়গা থেকে বাংলার চর্মশিল্পে বিনিয়োগকারীরা বিনিয়োগ করতে আসছে। ইতিমধ্যেই এই শিল্পে ১ লক্ষ ২০ হাজার মানুষের কর্মসংস্থান হয়েছে। আরও ১,০০০ বিনিয়োগকারী আবেদন করেছেন বিনিয়োগ করার জন্য। এই শিল্পের জন্য ৩৫০ একর জমির প্রয়োজন। এবং জলেরও প্রয়োজন। জায়গার খোঁজ চলছে। এই জায়গা পেয়ে গেলে আরও তিন লক্ষ মানুষের কর্মসংস্থান হবে।

২. আগে জমি কেনাবেচা করলে মিউটেশন করতে হত। প্রতি বছর প্রায় ১২ লক্ষ মানুষ জমি কেনা বেচার জন্য মিউটেশন করেন। অনেক সময় মিউটেশন করতে গিয়ে মানুষকে নাকাল হতে হয়। আমাদের সরকার এই সমস্যার সমাধান করতে বৈপ্লবিক সিদ্ধান্ত নিয়েছে। এবার থেকে মিউটেশন করতে আর বিএলআর অফিস যেতে হবে না। সম্পূর্ণ অনলাইনে মিউটেশন করা যাবে। চাষিদের জমির মিউটেশন ইতিমধ্যেই বিনামূল্যে করা হয়। তাদের জমির খাজনাও মুকুব করে দেওয়া হয়েছে।

আমাদের সরকার ইতিমধ্যেই মানুষের সুবিধার্থে অ্যাফিডেভিট ব্যবস্থা তুলে দিয়েছে। এখন নিজেই সার্টিফাই করা যায়।

৩. দীর্ঘদিন ধরে খড়গপুরে খাস জমির মালিকানা নেই। আজ থেকে খাসজমিতে বসবাসকারীদের অধিকার রেগুলারাইজ করে দেওয়া হল। এখানে ১,৬১৮ একর জমি আছে। এর ফলে প্রায় ১ লক্ষ মানুষ সরাসরি উপকৃত হবেন।

৪. খড়গপুরের পাটনিতে ১০ মেগাওয়াটের সোলার পাওয়ার প্ল্যান্ট তৈরী করা হচ্ছে।

৫. আলিপুরদুয়ারে ৪৬২টি পরিবারের লং টার্ম সেটেলমেন্ট ইতিমধ্যেই করে দেওয়া হচ্ছে এবং বাকিদের সমস্যা সমাধান করার জন্যও প্রক্রিয়া শুরু হচ্ছে। যে সমস্ত উদ্বাস্তু কলোনি রাজ্য সরকারের হাতে আছে, তাদের রেগুলারাইজ করা হচ্ছে ক্রমান্বয়ে। রেলের হাতে যেগুলো আছে বা কেন্দ্রীয় সরকারের হাতে যেগুলো আছে, সেগুলো রেগুলারাইজ করতে আমরা তাদের অনুরোধ করব।

৬. এছাড়া, ফ্লিপকার্ট ৯৯১ কোটি টাকা বিনিয়োগ করছে বাংলায় লজিস্টিক হাব তৈরী করতে। এই হাবে ১০,০০০ ছেলে মেয়ের কর্মসংস্থান হবে। ইন্ডাস্ট্রিয়াল পার্কের থেকে অনেক জমি দেওয়া হয়েছে, আজও কিছু জমি দেওয়া হল।

মানুষদের জন্য এই সমস্ত উন্নয়নমূলক সিদ্ধান্ত নেওয়া হল। সকলকে বড়দিনের শুভেচ্ছা।