Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


December 23, 2018

Dhapa water treatment plant’s capacity to be augmented

Dhapa water treatment plant’s capacity to be augmented

The Kolkata Municipal Corporation (KMC) has decided to increase the capacity of the water treatment plant in Dhapa in Kolkata. The official name of the treatment plant is Jai Hind Jal Prakalpa.

The plant supplies potable water to large areas located off the Eastern Metropolitan Bypass and Jadavpur and its adjacent areas, including Kalikapur, Naskarhat, Anandapur, Madurdaha, Mukundapur, Patuli, Jadavpur, Baghajatin, Santoshpur, Garfa, Haltu and other areas.

The untreated water is drawn from Mayer Ghat in Baghbazar, on the Hooghly River. The project is expected to be completed in one year.

The current capacity is 30 million gallons per day (GPD), which is to be augmented by another 10 million GPD to touch 40 million GPD. More than two lakh people will be benefitted.

According to a KMC official, the blueprint of the project is ready, and that, besides the work on capacity enhancement, water piper also need to be laid in areas where residents have no access to piped water.

Source: The Times of India


ডিসেম্বর ২৩, ২০১৮

ধাপার জল পরিশোধনাগারের ক্ষমতা বাড়ানো হবে

ধাপার জল পরিশোধনাগারের ক্ষমতা বাড়ানো হবে

কলকাতা পুরসভা সিদ্ধান্ত নিয়েছে ধাপায় যে জল পরিশোধনাগারটি আছে, তার ক্ষমতা বাড়ানোর। এই পরিশোধনাগারটির পোশাকি নাম জয় হিন্দ জল প্রকল্প।

এই পরিশোধনাগার থেকে বাইপাস, যাদবপুর ও তার পার্শ্ববর্তী অঞ্চলের অনেক জায়গায় বিশুদ্ধ পানীয় জল সরবরাহ করা হয়। এই অঞ্চলগুলির মধ্যে পড়ে কালিকাপুর, নস্করহাট, আনন্দপুর, মাদুরদহ, মুকুন্দপুর, পাটুলি, যাদবপুর, বাঘাযতীন, সন্তোষপুর, গড়ফা, হালতু এবং আরও কয়েকটি জায়গা।

বাগবাজারের মায়ের ঘাট থেকে জল এই পরিশোধনাগারে আনা হয় পরিশোধনের জন্য। এই পরিশোধনাগারের ক্ষমতা বৃদ্ধির কাজ আগামী এক বছরের মধ্যে সম্পন্ন হবে।

এই মুহূর্তে এই পরিশোধনাগারে দৈনিক ৩ কোটি গ্যালন জল পরিশোধন করা হয়। ক্ষমতাবৃদ্ধির পর এই সংখ্যাটি দাঁড়াবে ৪কোটি গ্যালনে। এর ফলে অন্তত আরও ২ লক্ষ মানুষ উপকৃত হবেন।

এই প্রকল্পের ব্লুপ্রিন্ট তৈরী হয়ে গেছে। পাশাপাশি, যে সব অঞ্চলে বিশুদ্ধ জল সরবরাহের পাইপ নেই, সেখানে পাইপ বসানো হবে।