Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


October 28, 2018

The Hills celebrate Kalimpong Darjeeling Folk Festival

The Hills celebrate Kalimpong Darjeeling Folk Festival

Today is the last day of the three-day Kalimpong Darjeeling Folk Festival. This is the second edition of the festival, being held at the Mela Ground in Kalimpong. Video documentation of the cultural heritage of 16 Hill communities has also been released at the festival.

This festival is another of the series of festivals jointly organised by the State Micro, Small & Medium Enterprises and Textiles (MSME&T) Department and UNESCO, aimed at upholding the rich cultural heritage of Bangla.

The various communities of the Hills region including Mangar, Dhimal, Tamang, Lepcha, Rai, Khas, Bhutia, Tibetan, Limbu, Sarki, Bhujel, Newar, Gurung, Kami, Damai and Sherpa are showcasing their colourful folk songs and dances. The festivities are taking place from 11am to 5pm.

The video documentation, released in the form of DVDs, contains the cultural brief of the Darjeeling and Kalimpong regions, covering lifestyle, food habits, costumes, scripts and other cultural elements of the communities mentioned above.

With peace and tranquillity returning, tourists are again making a beeline for the Darjeeling and Kalimpong Hills and hence, the festival is drawing huge crowds.

The MSME&T Department has developed 10 Rural Craft Hubs in association with UNESCO, which benefit 3,000 handicraft artisans. It is also in the process of developing Rural Craft and Cultural Hubs (RCCH) across 15 districts, which would benefit an additional 12,000 rural artisans. The endeavours are aimed at strengthening grassroots-level creative enterprises in the State.

With respect to the cultural heritage of the Hill peoples, the West Bengal Khadi and Village Industry Board (WBKVIB) is supporting them through the setting up of Folk Centres. MOUs have been inked with the communities and the process of land identification for the centres is underway.

Source: Millennium Post


অক্টোবর ২৮, ২০১৮

পাহাড়ে অনুষ্ঠিত হল লোক উৎসব

পাহাড়ে অনুষ্ঠিত হল লোক উৎসব

তিনদিন ব্যাপী কালিম্পং দার্জিলিং লোক উৎসবের শেষ দিন আজ। এবছর দ্বিতীয় বর্ষে পড়েছে এই লোক উৎসব। কালিম্পঙের মেলা প্রাঙ্গণে আয়োজিত হয়েছে এই উৎসব। ১৬টি পাহাড়ি জনজাতির সংস্কৃতি সম্বন্ধে একটি ভিডিও তথ্যচিত্রও প্রকাশিত হয় এই উৎসবে।

রাজ্যের ক্ষুদ্র ও মাঝারি শিল্প দপ্তর ও ইউনেস্কো যৌথভাবে আয়োজন করে এই উৎসবের। বাংলার সাংস্কৃতিক ঐতিহ্যকে তুলে ধরতে নিরলসভাবে কাজ করে চলেছে দপ্তর।

মাঙ্গর, ধিমাল, তামাং, লেপচা, রাই, খাস, ভুটিয়া, তিব্বতী, লিম্বু, সরকি, ভুজেল, নেওয়ার, গুরুং, কমি, দামাই, শেরপা ইত্যাদি জনজাতির বাস পাহাড়ে। এই উৎসবের মাধ্যমে তারা নিজেদের লোকশিল্পের ভাণ্ডার উজার করে দেন।

ডিভিডি আকারে প্রকাশিত হয়েছে একটি ভিডিও তথ্যচিত্র; দার্জিলিং ও কালিম্পঙের সংস্কৃতিকে তুলে ধরা হয়েছে এই তথ্যচিত্রে। এই অঞ্চলের জীবনধারা, খাদ্যাভাস, পোশাক, ভাষা ও অন্যান্য বিষয় তুলে ধরা হয়েছে তাতে।

যেহেতু পাহাড়ে শান্তি স্থাপিত হয়েছে এবং পর্যটকরা পুনরায় পাহাড়ে প্রচুর সংখ্যায় আসছেন, এই উৎসবেও দেখা যাচ্ছে চোখে পড়ার মত পর্যটকদের ভিড়।

উল্লেখ্য, ক্ষুদ্র ও মাঝারি শিল্প দপ্তর এবং ইউনেস্কোর উদ্যোগে ১০টি গ্রামীণ হস্তশিল্প হাব তৈরী হয়েছে, যার ফলে উপকৃত হয়েছেন ৩০০০ শিল্পী। ১৫টি জেলায় গ্রামীণ ও শিল্প ও সংস্কৃতি হাবও খোলার উদ্যোগ নেওয়া হয়েছে। এর ফলে তৃণমূল স্তরের উদ্ভাবনী প্রতিভারা উপকৃত হবেন।

পাহাড়ের সাংস্কৃতিক হেরিটেজের দিক থেকে খাদি ও গ্রামোদ্যোগ পর্ষদ লোক কেন্দ্র তৈরীতে সাহায্য করছে। বিভিন্ন সম্প্রদায়ের সঙ্গে মৌ স্বাক্ষরিত হয়েছে এবং জমি চিহ্নিত করার কাজ চলছে।