Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


October 26, 2018

Sabuj Sathi: More than 95% students in class IX received cycles

Sabuj Sathi: More than 95% students in class IX  received cycles

More than 95 per cent of the students studying in Class IX in State-run, aided and sponsored schools, have received cycles under the Sabuj Sathi Scheme. Under the scheme, a pet project of Chief Minister Mamata Banerjee, students of classes IX, X, XI and XII are provided cycles free of cost in order to continue their education.

As of March 2018, the total number of students given cycles is 70 lakh. Bangla happens to be the only State where so many cycles have been distributed among students free of cost to promote education.

The State Government has spent Rs 2,300 crore for the scheme so far, implemented by the Backward Classes Welfare Department. The department has also provided training and given repairing kits to unemployed youths belonging to SC and ST communities to look after the cycles. The maintenance of the cycles for one year will be done by the BCW. The cycles are fitted with reflectors for safe cycling at night.

The first batch of cycles was distributed by Mamata Banerjee on October 23, 2015, at a function in Gopiballavpur-II block, now part of Jhargram district.

A preliminary report on the survey of the project’s social impact has stated that it has helped build confidence among girls of rural areas and has been successful in bringing down the number of school dropouts. It has also stopped early marriage of girls.

Source: Millennium Post


অক্টোবর ২৬, ২০১৮

সবুজ সাথী প্রকল্পের অভূতপূর্ব সাফল্য

সবুজ সাথী প্রকল্পের অভূতপূর্ব সাফল্য

সাফল্যের নজির গড়ল সবুজ সাথী প্রকল্প। বর্তমানে সমস্ত সরকারি ও সরকারি অনুদান প্রাপ্ত স্কুলের নবম শ্রেণীর ৯৫ শতাংশেরও বেশী পড়ুয়া পেয়েছে সবুজ সাথীর সাইকেল। ২০১৮ সালের মার্চ মাস অবধি মোট ৭০ লক্ষ সাইকেল বিতরণ করা হয়েছে।

মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়ের মস্তিষ্কপ্রসূত এই প্রকল্প অনুযায়ী রাজ্যের সমস্ত সরকারি ও সরকারি অনুদান প্রাপ্ত স্কুলের নবম থেকে দ্বাদশ শ্রেণীর পড়ুয়াদের বিনামূল্যে সাইকেল বিতরণ কর noা হয়। দেশের একমাত্র রাজ্য বাংলা যেখানে শিক্ষার প্রসারের জন্য এতগুলি সাইকেল বিনামূল্যে বিতরণ করা হয়েছে সরকারের তরফে।

এই প্রকল্পের জন্য এখন পর্যন্ত সরকারের অনগ্রসর শ্রেণী উন্নয়ন দপ্তর ২৩০০ কোটি টাকা ব্যয় করেছে। তপশিলি জাতি ও উপজাতির পড়ুয়াদের এই সাইকেলগুলি রক্ষণাবেক্ষণের জন্য প্রশিক্ষণ ও যন্ত্রপাতি প্রদান করা হয়েছে। প্রথম এক বছর এই সাইকেলগুলির দেখাশোনা করবে অনগ্রসর শ্রেণী উন্নয়ন দপ্তর। রাতের বেলায় সাবধানে যাতায়াতের জন্য সাইকেলগুলিতে রিফ্লেক্টরও লাগানো হয়েছে।

২০১৫ সালের ২৩শে অক্টোবর মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায় ঝাড়গ্রাম জেলার গোপীবল্লভপুর ২ নম্বর ব্লকে এক অনুষ্ঠানে প্রথম দফার সাইকেল বিতরণ করেন।

একটি সমীক্ষায় দেখা গেছে এই প্রকল্পের মাধ্যমে গ্রামীণ অঞ্চলে মেয়েদের আত্মপ্রত্যয় বেড়েছে এবং স্কুলছুটের সংখ্যা কমেছে। কমেছে বাল্য বিবাহও।