Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


October 9, 2018

Durga Puja: Cold storage network coming as a boon for lotus cultivators

Durga Puja: Cold storage network coming as a boon for lotus cultivators

The chain of cold storages built by the State Government over the last few years is coming as a help for Durga Puja too. Flower traders and cultivators from across the State are finding them very convenient for storing lotus flowers, which are a very important part of Durga Puja.

In fact, 50 lakh lotus flowers are going to be supplied to puja organisers, by a lakh of cultivators. To ensure no shortage, it is quite essential to start storing them weeks ahead of the Puja.

For Durga Puja, lotuses also get exported to other States, and for this reason too the cold storages are coming as a boon. The demand for lotuses from the State remains high across the country as the flowers are of a superior quality.

In recent times, multipurpose cold storages have been set up at Bagnan in Howrah district and at Panskura in Purba Medinipur, the two places which are the major flower producing regions in Bangla.

According to a senior official of the State Government, steps are being taken to further develop infrastructure to support flower cultivators.

Source: Millennium Post

Image Source


অক্টোবর ৯, ২০১৮

দুর্গা পুজোর প্রাক্কালে পঞ্চাশ লক্ষ পদ্ম ফুল সরবরাহ করবেন এক লক্ষ ফুল চাষি

দুর্গা পুজোর প্রাক্কালে পঞ্চাশ লক্ষ পদ্ম ফুল সরবরাহ করবেন এক লক্ষ ফুল চাষি

গত সাত বছরে রাজ্যজুড়ে যে অসংখ্য হিমঘর গড়া হয়েছে, তার সুফল পাওয়া যাবে এবার পুজোয়। পদ্মফুল দুর্গা পুজোয় এক অন্যতম প্রয়োজনীয় উপাদান। তাই দুর্গা পুজোর সময় পদ্মফুলের চাহিদা থাকে তুঙ্গে। শুধু বাংলা নয়, অন্যান্য রাজ্যেও পদ্মফুলের চাহিদা যায় বেড়ে।

এই বছর প্রায় এক লক্ষ ফুল চাষি প্রায় ৫০ লক্ষ পদ্মফুলের যোগান দেবেন দুর্গা পুজোর জন্য। এটা সম্ভব হচ্ছে হিমঘরগুলির জন্য। হিমঘরগুলিতে রাজ্যের ফুল চাষিরা তাদের উৎপাদিত পদ্মফুল সহজেই সংরক্ষণ করে রাখতে পারবেন। পুজোর সময় যাতে কোনও ঘাটতি না পড়ে, অন্তত এক সপ্তাহ আগে থেকে তারা এই ফুল সঞ্চয় করবেন।

দুর্গা পুজোকে কেন্দ্র করে অন্য রাজ্যেও পাড়ি দেবে পদ্মফুল। এবং সেক্ষেত্রেও মুখ্য ভূমিকা পালন করবে হিমঘরগুলি। যেহেতু এরাজ্যের পদ্মফুলের মান খুব উন্নত, তাই, সারা দেশে বাংলার পদ্মফুলের চাহিদা তুঙ্গে থাকে।

সম্প্রতি, দুটি মাল্টিপারপাস হিমঘর তৈরী করা হয়েছে হাওড়ার বাগনান ও পূর্ব মেদিনীপুরের পাঁশকুড়ায়। বাংলার সব থেকে বেশী ফুল চাষি এই দুই জেলাতেই বসবাস করেন।