Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


October 31, 2018

Administrative reforms of the Urban Development Department

Administrative reforms of the Urban Development Department

The State Urban Development and Municipal Affairs Department has undertaken several administrative reforms over the last seven years of the Trinamool Congress Government to make the municipal authorities more effective, responsive and vibrant.

The primary reforms are as follows:

Ease of Doing Business: An online system for payment of property tax on land and buildings in municipal cities has been launched on a pilot basis in ten municipalities. It will gradually be extended to other urban local bodies.

Amendment of West Bengal Municipal Act, 1993: An amendment has been made to empower executive officers and finance officers of municipalities in order to strengthen municipal administration.

Parastatals have been restructured, like merging the State Urban Development Agency and Change Management Unit to support the urban local bodies in a coordinated manner and reorganising Kolkata Municipal Development Authority (KMDA) by merging Kolkata Metropolitan Water and Sanitation Authority (KMWSA) and Kolkata Improvement Trust (KIT).

Ensuring use of proper plastic: Legislation has been made for banning the use of and disposal of plastic of improper thickness within municipal areas.

Safety of residents of old buildings: Through the introduction of the section 412A in the Kolkata Municipal Corporation Act, the KMC can now enforce owners of dilapidated buildings to reconstruct the buildings for the safety of the residents.

Environment-friendly building rules: An amendment has been made to the Kolkata Municipal Corporation Building Rules, 2009, by incorporating additional floor area ratio (FAR) in respect of green and other categories of buildings.

A similar amendment has been made to the West Bengal Municipal Building Rules, 2007 for the other municipal bodies of the State. In both cases, an additional FAR of 10 per cent for green buildings and 15 per cent for mass housing projects, hospitals, IT office buildings, mega commercial projects, etc. have been granted.

Unit area-based assessment of property tax: Amendments have been made in the KMC Act and the West Bengal Municipal Act, 1993 to bring about unit area-based assessment of property tax in the areas under Kolkata Municipal Corporation and in other municipal areas of the State, respectively.


অক্টোবর ৩১, ২০১৮

নগরোন্নয়ন ও পুর বিষয়ক দপ্তরের প্রশাসনিক সংস্কার

নগরোন্নয়ন ও পুর বিষয়ক দপ্তরের প্রশাসনিক সংস্কার

তৃণমূল কংগ্রেসের শাসনকালে রাজ্য সরকারের নগরোন্নয়ন ও পুর বিষয়ক দপ্তর সাফল্যের সঙ্গে কাজ করে চলেছে। নির্মাণ করা হয়েছে প্রচুর নতুন পরিকাঠামো। করা হয়েছে অনেক প্রশাসনিক সংস্কার।

আসুন, দেখে নেওয়া যাক গত সাত বছরে নগরোন্নয়ন ও পুর বিষয়ক দপ্তরের কিছু সাফল্য:

ব্যবসার করার সুবিধা:জমি ও বাড়ির সম্পত্তি কর জমা দেওয়ার জন্য ১০টি পুর অঞ্চলে অনলাইন পোর্টাল চালু করা হয়েছে। এই পাইলট প্রকল্পটি সফল হবে পরে আরও পুরো এলাকায় এই পরিষেবা প্রদান করা হবে।

পশ্চিমবঙ্গ পুর আইন ১৯৯৩ এর সংশোধনঃকার্যনির্বাহী অফিসার ও অর্থ আধিকারিকদের ক্ষমতা বৃদ্ধির জন্য পশ্চিমবঙ্গ পুর আইন ১৯৯৩ এর সংশোধন করা হয়েছে।

বিভিন্ন প্যারাস্টটল সংস্কার করা হয়েছে। যেমন, কেআইটি ও কেএমডব্লুএসএ সংযুক্তিকরণের মাধ্যমে কেএমডিএর ক্ষমতাবৃদ্ধি ও সংস্কার।

সঠিক প্লাস্টিকের ব্যবহারঃনির্দিষ্ট ঘনত্বর বেশি কোনও প্লাস্টিক ব্যবহার আইন করে নিষিদ্ধ করা হয়েছে রাজ্যের পুর অঞ্চলে।

পুরনো বাড়ির বাসিন্দাদের নিরাপত্তাঃপুর আইনের ৪১২এ ধারা প্রবর্তনের ফলে এখন কোনও বিপজ্জনক বাড়ির সংস্কারের জন্য পুরসভাই বাড়ির মালিককে নির্দেশ দিতে পারে। এর ফলে বাঁচতে পারে অনেক প্রাণ।

পরিবেশ বান্ধব বাড়ির আইনঃকলকাতা পুর বিল্ডিং রুলস ২০০৯ এর সংশোধন করা হয়েছে। গ্রীন এবং অন্যান্য বিভাগের বাড়ির অতিরিক্ত ফ্লোর এরিয়া রেশিও যুক্ত করা হয়েছে আইনে।

পাশাপাশি, সংশোধন করা হয়েছে পশ্চিমবঙ্গ পুর বিল্ডিং রুলস ২০০৭ এর। উভয় ক্ষেত্রেই ফ্লোর এরিয়া রেশিও ১০ শতাংশ (গ্রীন বিল্ডিং) ও ১৫ শতাংশ (বড় আবাসন, যেমন হাসপাতাল, তথ্যপ্রযুক্তি অফিস, বড় বেসরকারি প্রকল্প ইত্যাদি) ধার্য করা হয়েছে।

সম্পত্তি কর সংস্কার:কলকাতা পুরসভা আইন ও পশ্চিমবঙ্গ পুর আইন ১৯৯৩ সংশোধন করা হয়েছে। এর ফলে জায়গা ভিত্তিক সম্পত্তি কর (ইউনিট এরিয়া এসেসমেন্ট) ব্যবস্থা চালু করা হয়েছে কলকাতা পুরসভা ও অন্যান্য পুরসভা অঞ্চলে।