Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


October 20, 2018

Elaborate arrangements for Durga Puja immersions

Elaborate arrangements for Durga Puja immersions

Elaborate security arrangements were made by Kolkata police as well as the civic authorities for the peaceful immersions at various ghats.

Officers of the Kolkata Police manned the riverfront to prevent onlookers from getting too close to the river. Special vigil was being maintained from a watch tower near the ghat.

Cranes were deployed at certain ghats to lift and extricate the remains of idols from the river to avoid pollution. Additional lights were put up at the immersion ghats and the flowers, levers and metallic weapons were dumped in separate vats to avoid polluting the river. To prevent pollution of river water, Kolkata Municipal Corporation (KMC) has set up a boundary with nylon nets around certain zones along the Hooghly river where immersions of Durga idols would take place.

Other than maintaining law and order during immersion, teams of river police and disaster management groups patrolled the river. Closed-circuit television cameras were installed at certain ghats too.


অক্টোবর ২০, ২০১৮

শান্তিপূর্ণ বিসর্জনের ব্যবস্থা রাজ্য সরকারের

শান্তিপূর্ণ বিসর্জনের ব্যবস্থা রাজ্য সরকারের

দুর্গা প্রতিমার বিসর্জন যাতে শান্তিপূর্ণভাবে হয় সেজন্য প্রতিবারের মত এবারও কলকাতা পুলিশ বিশেষ নিরাপত্তা ব্যবস্থার আয়োজন করেছে।

বিশেষ পুলিশ বাহিনী মোতায়েন করা হয়েছে। বিসর্জন দেখার জন্য প্রতিটি ঘাটে সাধারণ মানুষের জন্য একটি নির্দিষ্ট জায়গা তৈরি করা হয়েছে। বিশেষ ওয়াচ টাওয়ারও বসানো হয়েছে এর মাধ্যমে নজর রাখা হবে সমগ্র পদ্ধতির ওপর।

দূষণ প্রতিরোধের জন্য প্রতিটি ঘাটে ক্রেন রাখা হয়েছে। প্রতিমা বিসর্জনের সঙ্গে সঙ্গে মূর্তি ও অন্যান্য জিনিস জল থেকে তুলে নেওয়া হবে ক্রেনের মাধ্যমে। অতিরিক্ত আলো লাগানো হয়েছে। ফুল ও পুজোর অন্যান্য সামগ্রী ফেলার জন্য আলাদা জায়গার ব্যবস্থা করা হয়েছে।

বিসর্জনের নির্ধারিত অংশটি নাইলনের জাল দিয়ে ঘেরা হবে। যাতে কাঠামো ভেসে গেলেও তা জালে আটকায়। শহরের বাজে কদমতলা ঘাট, জাজেস কোর্ট ঘাট এবং নিমতলা ঘাট—এই তিনটি জায়গায় ওই জালের ব্যবস্থা করা হয়েছে।

বিসর্জনের সময় আইন-শৃঙ্খলা পরিস্থিতির ওপর নজর রাখার জন্য বিশেষ পুলিশ বাহিনী চারদিকে টহল দেবে। এছাড়া প্রতিটি ঘাটে ক্লোজ সার্কিট ক্যামেরাও বসানো হয়েছে।
প্রতিমা বিসর্জনের পাশাপাশি পর্যটকদের জন্য রাস্তায় ও ঘাটে পর্যাপ্ত ব্যবস্থা নেওয়া হয়েছে।