Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


October 29, 2018

Skill development, technology to help vulnerable adolescents: State WCD Minister

Skill development, technology to help vulnerable adolescents: State WCD Minister

The State Women & Child Development Minister has said that skill development, greater exposure to technology and better coordination with education and health systems will help address the vulnerability of adolescents.

Speaking at a workshop on October 9, the minister said that nutritional needs of adolescents were being taken care of by the existing government schemes. But areas of self-reliance could be strengthened by linking them with ‘Kanyashree’ and ‘Utkarsh Bangla’, a skill development programme for youth, she added.

A group of adolescents at the workshop described how a pilot programme at a Kolkata Municipal Corporation ward, under the aegis of the department of Women and Child Development and Social Welfare, has brought positive changes in their lives. The pilot programme had been undertaken at Ward no. 26 to meet the need to create safe spaces for the adolescents.


অক্টোবর ২৯, ২০১৮

কৈশোরে বিপথগামী হওয়া আটকাতে সহায়তা করবে দক্ষতা উন্নয়ন, প্রযুক্তির ব্যবহার

কৈশোরে বিপথগামী হওয়া আটকাতে সহায়তা করবে দক্ষতা উন্নয়ন, প্রযুক্তির ব্যবহার

কৈশোরে বিপথগামী হওয়া আটকাতে সহায়তা করবে দক্ষতা উন্নয়ন, প্রযুক্তির ব্যবহার, শিক্ষা ও স্বাস্থ্য। এমনটাই মনে করেন রাজ্যের নারী, শিশু ও সমাজ কল্যাণ মন্ত্রী।

গত ৯ই অক্টোবর একটি কর্মশালায় তিনি বলেন, এই সরকারের আমলে কিশোরদের পুষ্টির বিষয়ে জোর দেওয়া হয়েছে। কৈশোরে আত্মনির্ভরতা বাড়াতে রাজ্যের বিভিন্ন প্রকল্প – যেমন, কন্যাশ্রী ও উৎকর্ষ বাংলা – কাজে আসতে পারে।

কর্মশালায় অংশগ্রহণকারী একদল কিশোর-কিশোরী এই ব্যাপারে একটি ডেমোন্সট্রেশন দেন। নারী, শিশু ও সমাজ কল্যাণ দপ্তরের উদ্যোগে কলকাতা পুরসভার একটি ওয়ার্ডে একটি পাইলট প্রকল্প তাদের জীবনে পরিবর্তন নিয়ে এসেছে। এই পাইলট প্রকল্পটি ২৬ নম্বর ওয়ার্ডে বাস্তবায়িত করা হয় কৈশোরে নিরাপত্তা তৈরী করতে।