Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


October 29, 2018

Massive education drive for inmates of correctional homes

Massive education drive for inmates of correctional homes

4The State Self-Help Group & Self-Employment (SHG&SE) Department has collaborated with the Correctional Services Department for a massive education drive through the process of vocational training programmes for the inmates of the correctional homes across the State.

The idea is to develop their skill & expertise, so that they get employment after their release.

The West Bengal Swarojgar Corporation Ltd (WBSCL), an undertaking of the state SHG&SE Department, that imparts skill-based job oriented training to unemployed people, will launch this programme in the correctional homes.

According to a senior official of the WBSCL, the main target group for the training will be those inmates who are slated to complete their prison term within a period of six months to one year.

The inmates after their release will be linked with the flagship scheme – Swami Vivekananda Swanirbhar Karmasanasthan Prakalpa – to support them for self-employment. Around 30 inmates from each of the correctional homes will receive training and will be awarded certificates after successful completion of the training.

It may be mentioned that there are as many as 78 vocations in which the WBSCL provides training. The total cost for the project is around Rs 2 crore and for the first year it will involve Rs 1 crore.

Source: Millennium Post


অক্টোবর ২৯, ২০১৮

সংশোধনাগারের আবাসিকদের জন্য শীঘ্রই চালু হবে প্রশিক্ষণ অভিযান

সংশোধনাগারের আবাসিকদের জন্য শীঘ্রই চালু হবে প্রশিক্ষণ অভিযান

স্বনির্ভর গোষ্ঠী ও স্বনিযুক্তি দপ্তর এবং কারা দপ্তরের যৌথ উদ্যোগে এবার সংশোধনাগারের আবাসিকদের বৃত্তিমূলক প্রশিক্ষণ দেওয়া হবে। সংশোধনাগার থেকে ছাড়া পাওয়ার পর আবাসিকদের কর্মসংস্থানের ব্যবস্থা হয়, সেই লক্ষ্যেই এই উদ্যোগ।

স্বনির্ভর গোষ্ঠী ও স্বনিযুক্তি দপ্তরের অধীনস্থ দি ওয়েস্ট বেঙ্গল স্বরোজগার কর্পোরেশন লিমিটেড যারা – বেকার যুবক যুবতীদের জন্য বিভিন্ন দক্ষতা-নির্ভর প্রশিক্ষণ দেয় – তারাই এই প্রকল্পের দায়িত্বে আছে।

প্রাথমিকভাবে, যে সব আবাসিকদের আগামী ছয় মাস থেকে এক বছরের মধ্যে মেয়াদ সম্পূর্ণ হবে, তাদের প্রশিক্ষণ দিয়ে স্বনির্ভর করে তোলা হবে। প্রশিক্ষণ সম্পূর্ণ করার পর, সংশোধনাগারের মেয়াদ শেষ হলে তারা স্বনির্ভর হতে চাইলে তাদের আর্থিক সহায়তাও করা হবে।

আবাসিকরা ছাড়া পাওয়ার পর তাদের ‘স্বামী বিবেকানন্দ স্বনির্ভর কর্মসংস্থান প্রকল্পে’ অন্তর্ভুক্ত করা হবে। প্রতিটি সংশোধনাগার থেকে ৩০ জন আবাসিককে এই প্রকল্পে প্রশিক্ষণ দেওয়া হবে। প্রশিক্ষণ শেষে দেওয়া হবে পুরষ্কার। তাদের দক্ষতা চিহ্নিত করে তাদের প্রশিক্ষণ দেবে দপ্তর।