Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


October 5, 2018

Free diagnostic & pathological tests at govt hospitals soon

Free diagnostic & pathological tests at govt hospitals soon

As per plans firmed up by the State Health Department, diagnostic and pathological tests at all medical college hospitals, and district and sub-divisional hospitals would soon be available free of cost. The entire cost would be borne by the State Government.

These tests were earlier done at discounted rates through the private-public partnership (PPP) model at the outdoor and emergency departments of these hospitals.

The project would initially be implemented at all the government medical college. It would be done in various phases in the district and sub-divisional hospitals. The tests include MRI, CT scan, digital X-ray, various types of blood tests and a few others.

Since coming to power in 2011 under the leadership of Chief Minister Mamata Banerjee, the Trinamool Congress Government has taken up a host of measures to make healthcare affordable for all, like free beds at government hospitals (except a few at the super-speciality SSKM), fair price medicine shops and fair price diagnostic centres. The latter would now be completely free of cost soon.

Source: Millennium Post


অক্টোবর ৫, ২০১৮

সরকারি হাসপাতালে সিটি স্ক্যান, এমআরআই, ডিজিটাল এক্স-রে হবে বিনা খরচায়, জানালো রাজ্য সরকার

সরকারি হাসপাতালে সিটি স্ক্যান, এমআরআই, ডিজিটাল এক্স-রে হবে বিনা খরচায়, জানালো রাজ্য সরকার

এ বার থেকে সরকারি হাসপাতালে বিনা খরচায় হবে সিটি স্ক্যান, এমআরআই এবং ডিজিটাল এক্স-রে। গত ১৯শে সেপ্টেম্বর এ কথা ঘোষণা করেছে রাজ্য সরকার।

দুর্মূল্যের বাজারে চিকিৎসার জন্য খরচের চোটে কার্যত মাথায় হাত পড়ার উপক্রম হয় গরীব, নিম্ন মধ্যবিত্ত এবং মধ্যবিত্তদের। দারিদ্র্য সীমার নীচে থাকা অংশের অবস্থা আরও করুণ। এমনকী বহু ক্ষেত্রে হাতে টাকা-পয়সা থাকলেও সঠিক ভাবে চিকিৎসা পান না রোগীরা। এই রুঢ় বাস্তবের মধ্যে দাঁড়িয়ে রাজ্য সরকারের নতুন এই সিদ্ধান্ত সমাজে বেশ কিছু বদল আনবে বলেই মনে করছে বিভিন্ন মহল।

বাংলার মুখ্যমন্ত্রী হওয়ার পাশাপাশি মমতা বন্দ্যোপাধ্যায় রাজ্যের স্বাস্থ্যমন্ত্রীও বটে। আর এ দিন তাঁর সরকারই ঘোষণা করেছে যে এ বার থেকে সরকারি হাসপাতালে ইনডোর, আউটডোর এবং এমার্জেন্সি সব বিভাগেই বিনামূল্যে সিটি স্ক্যান, এমআরআই এবং ডিজিতার এক্স-রে পরিষেবার সুবিধা পাবেন রোগীরা। স্বভাবতই মুখ্যমন্ত্রীর এই সিদ্ধান্তে খুশি রাজ্যবাসী।