Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


June 3, 2018

Sabuj Sathi – Symbol of empowerment of students in Bengal

Sabuj Sathi – Symbol of empowerment of students in Bengal

During one of her district tours in 2015, a young boy had asked West Bengal Chief Mamata Banerjee: “I study in school; you have started the Kanyashree scholarship for girls, why is there no scheme for boys?”

This had planted a seed in her head. The thought has at last led to a happy conclusion: ‘Sabuj Sathi’ – a project wherein students of classes IX to XII are given bicycles by the State Government.

This beautiful name for the project came to the Chief Minister’s mind while on her way from Darjeeling to Bagdogra Airport. The rain-drenched sylvan mountains piqued her creativity; she began penning poems for children. Thus was born the name ‘Sabuj Sathi’ – ‘Sabuj’, the word for ‘green’ or environment-friendly and ‘Sathi’ means ‘companion’, hence ‘Sabuj Sathi’ or ‘environemnt-friendly companion.’

The Chief Minister has created the logo for the project as well. It consists of a young boy running, with two spinning bicycle wheels alongside his legs. 70 lakh cycles have been distributed so far. The scheme also bagged an award for e-governance from the Centre.

For more details, visit the website for the scheme.


জুন ৩, ২০১৮

সবুজ সাথী - বাংলার ছাত্রছাত্রীদের ক্ষমতায়নের প্রতীক

সবুজ সাথী - বাংলার ছাত্রছাত্রীদের ক্ষমতায়নের প্রতীক

২০১৫ সালে এক জেলা সফরের সময়, একটি বাচ্চা ছেলে মুখ্যমন্ত্রীকে খুবই শিশুসুলভ একটি প্রশ্ন করে – মেয়েদের জন্য দিদি কন্যাশ্রী প্রকল্প চালু করেছে, ছেলেরা কেন ব্রাত্য। এই প্রশ্নটি দানা বাঁধে মুখ্যমন্ত্রীর মনে।

যেমন ভাবনা, তেমনি কাজ। মমতা বন্দ্যোপাধ্যায় পত্রপাঠ সিদ্ধান্ত নেন নবম থেকে দ্বাদশশ্রেণীর ছাত্রছাত্রীদের জন্য চালু করবেন একটি নতুন প্রকল্প। তাদের দেওয়া হবে একটি করে সাইকেল যাতে রাজ্যের যে কোনও প্রান্তে বাচ্চাদের স্কুলে যেতে অসুবিধা না হয়।

এই প্রকল্পের নামও মুখ্যমন্ত্রীর দেওয়া। দার্জিলিং থেকে বাগডোগরা যাওয়ার পথে বাচ্চাদের জন্য কবিতা লেখার সময় নামটি মাথায় আসে তাঁর।  সবুজ সাথী – যার মানে দাঁড়ায় প্রকৃতি-বান্ধব সাথী। লোগোটিও মুখ্যমন্ত্রীর আঁকা – সাইকেলের দুই চাকায় ভর করে ছুটে চলেছে একটি বালক।

এখন অবধি ৭০ লক্ষ সাইকেল বিলি করেছে রাজ্য সরকার। ইতিমধ্যেই ই-গভর্নেন্সের জন্য কেন্দ্রের কাছে পুরস্কার পেয়েছে এই প্রকল্পটি। এছাড়াও, সাইকেল পাওয়ার ফলে ছাত্রছাত্রীদের স্কুলে যাওয়াটাও অনেক সহজ হয়েছে। ফলে, কমেছে স্কুলছুটের সংখ্যাও।

সবুজ সাথী প্রকল্প সম্বন্ধে বিশদে জানতে এখানে ক্লিক করুন