Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


June 7, 2018

Bengal Govt to prepare database of steps taken to end bonded labour

Bengal Govt to prepare database of steps taken to end bonded labour

The State Labour Department has taken up an initiative to prepare a database containing detailed information about the steps taken to abolish bonded labour in the state. It will also contain information related to the initiatives taken to extend total support to such labourers who were rescued at different times.

According to a departmental official, data from all the districts will be compiled at the department’s headquarters. A day-long workshop will also be held, in collaboration with the National Human Rights Commission (NHRC), on elimination of bonded labour. It will be attended by senior representatives of NHRC and all concerned officials of the State Government, including those involved in the work of abolishing bonded labour in districts.

There is one vigilance committee in every district headed by district magistrate to carry out the work of abolishing bonded labour and maintain strict vigil. Initiatives including helping them to get proper rehabilitation and at the same time, getting them enrolled with employment schemes and opening of bank accounts are taken.

 

Source: Millennium Post


জুন ৭, ২০১৮

মুচলেকাবদ্ধ শ্রম বন্ধ করতে ডেটাবেস তৈরি করছে রাজ্য সরকার

মুচলেকাবদ্ধ শ্রম বন্ধ করতে ডেটাবেস তৈরি করছে রাজ্য সরকার

মুচলেকাবদ্ধ শ্রম বন্ধ করতে রাজ্য শ্রম দপ্তর বিস্তারিত তথ্য-সম্বলিত একটি ডেটাবেস তৈরি করছে। এতে বিভিন্ন সময়ে উদ্ধারকৃত এরকম নানা শ্রমিকদের কীভাবে সাহায্য করা হয়েছে তাঁর বিস্তারিত তথ্য থাকবে।

ওই দপ্তরের এক আধিকারিকের কথা অনুযায়ী সমস্ত জেলা থেকে তথ্য সংগ্রহ করা হবে। জাতীয় মানবাধিকার কমিশনের সহযোগিতায় একদিন ব্যাপী একটি কর্মশালাও করা হবে এই বিষয়ে। এই কর্মশালায় অংশ নেবেন রাজ্য সরকারের সংশ্লিষ্ট আধিকারিক এবং মানবাধিকার কমিশনের প্রতিনিধিরা।

এই মুহূর্তে, রাজ্যে প্রতিটি জেলাতে জেলাশাসকের নেতৃত্বে একটি করে ভিজিল্যান্স কমিটি আছে যা মুচলেকাবদ্ধ শ্রম বন্ধ করতে কাজ করে। এরকম শ্রমিকদের যথোপযুক্ত পুনর্বাসন পেতে ও বিভিন্ন কর্মসংস্থান প্রকল্পে তাদের নথিভুক্ত করতে সাহায্য করে দপ্তর।