Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


June 12, 2018

Necessary to have wider debate and discussion: Mamata Banerjee on lateral entries into senior govt positions

Necessary to have wider debate and discussion: Mamata Banerjee on lateral entries into senior govt positions

Bengal Chief Minister Mamata Banerjee today reacted to the recent media reports suggesting that the Government of India has invited applications for appointment to the post of Joint Secretary of 10 important ministries of Government of India through lateral entries.

She said that in her view, there is no objection if talented persons join the Central Government to improve its professional competence and efficiency. But she had a few concerns about the issue involving various implications.

“The officers from All India Services/Central Services presently hold positions of Joint Secretary and equivalent levels in the Government of India. These officers are inducted in government services through transparent recruitment processes by Constitutional bodies like the UPSC. The officers are expected to be politically neutral while discharging their duties. Any shift from such standard will not be good for the nation,” she wrote on her Facebook page.

Presently, the officers of All India/Central Services have been working in the government with sincerity and accountability and maintaining secrecy, where the paramount interest of the nation remains supreme. In view of it, I feel that any deviation from the system, particularly by inducting professionals from non-governmental sector, notwithstanding their talent may dilute the sensitivity attached to the functioning of the government,” the Chief Minister wrote.

Mamata Banerjee said that it is necessary to have wider debate and discussion with different stake-holders, including representatives of the All India Services/Central Services, before implementing the proposed induction of lateral entries into senior positions of the government.


জুন ১২, ২০১৮

যুগ্মসচিব পদে ল্যাটেরাল এন্ট্রি - আলোচনা দরকার, মত মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়ের

যুগ্মসচিব পদে ল্যাটেরাল এন্ট্রি - আলোচনা দরকার, মত মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়ের

১০টি গুরুত্বপূর্ণ মন্ত্রকের যুগ্মসচিব পদে কেন্দ্রীয় সরকার ল্যাটেরাল এন্ট্রির মাধ্যমে আবেদনপত্রের আহ্বান জানিয়েছে, সংবাদমাধ্যমে প্রকাশিত এই খবর সম্বন্ধে আজ প্রতিক্রিয়া দিলেন মুখ্যমন্ত্রী মমতা বন্দ্যোপাধ্যায়।

তিনি বলেন, কোনও প্রতিভাসম্পন্ন ব্যক্তি যদি কেন্দ্রীয় সরকারে যোগ দেন, তাহলে আপত্তির কিছু নেই। কিন্তু এই সিদ্ধান্তের বিভিন্ন প্রভাব সম্বন্ধে ওনার কিছু উদ্বেগ রয়েছে।

মুখ্যমন্ত্রী বলেন, অল ইন্ডিয়া সার্ভিস কিংবা সেন্ট্রাল সার্ভিস এর অফিসাররা যুগ্মসচিব বা সমতুল্য পদ পেয়ে থাকেন। ওনাদের নিয়োগ করা হয় একটি স্বচ্ছ নিয়োগপ্রক্রিয়ার মাধ্যমে, ইউপিএসসির মত সাংবিধানিক সংস্থার মাধ্যমে। এই অফিসারদের কাছে রাজনৈতিক নিরপেক্ষতা আশা করা হয়। এই মান থেকে সরে এলে সেটা দেশের পক্ষে মঙ্গলময় হবে না।

তিনি আরও বলেন যে অল ইন্ডিয়া সার্ভিস কিংবা সেন্ট্রাল সার্ভিস এর অফিসাররা অত্যন্ত আন্তরিকতা ও দায়িত্বশীলতার সাথে কাজ করছেন, এবং তারা তাদের কাজে গোপনীয়তা বজায় রাখেন। তাদের কাজে দেশের স্বার্থই অগ্রাধিকার পায়। তাই, এই প্ৰথা থেকে সরে এসে বেসরকারি ক্ষেত্র থেকে কাউকে নিয়োগ করলে, তিনি যতই মেধাবী হন না কেন, সরকারি কাজের সাথে যুক্ত সংবেদনশীলতা লঘু করা হবে।

মমতা বন্দ্যোপাধ্যায় তাই বলেছেন যে এই বিষয়ে বৃহত্তর বিতর্ক এবং আলোচনার অবকাশ রয়েছে। সরকারের উঁচু পদে ল্যাটেরাল এন্ট্রি বাস্তবায়িত করার আগে অল ইন্ডিয়া সার্ভিস কিংবা সেন্ট্রাল সার্ভিস এর প্রতিনিধিদের সাথেও আলোচনা করা উচিত বলে মনে করেন তিনি।