Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


June 10, 2018

Meat quality – Bengal Govt urges citizens not to panic

Meat quality – Bengal Govt urges citizens not to panic

The State Government is quite serious in ensuring that the quality of meat sold is maintained, be they cooked or raw. Recently, an advertisement was brought out titled ‘Caution Generates Health’.

It listed a few to-dos that everyone should adopt:

  • Check raw meat properly when purchasing it. Make sure that the meat is not discoloured or excessively shiny, and does not have foul smell.
  • When purchasing processed or packaged meat, ensure that it is stored in a refrigerator, is FSSAI certified and has not crossed the expiry date. (FSSAI stands for ‘Food Safety and Standards Authority of India’, and is the nodal food safety authority of the country)
  • If any dead animal is found lying around, notify the local municipality or panchayat.
  • Beware of rumours and false propaganda.

 

Applying for license to FSSAI

For restaurant, hotel and store owners who sell meat and meat products, the Government has advised keeping the FSSAI license or registration on display. For those not having the license or registration yet, the advertisement has advised applying online for the same within seven days. The eligibility for license can be checked on the website too.

Action by authorities

The advertisement has stated that for ensuring the maintenance of proper food quality and hygiene, the Health and Family Welfare Department, the food safety commissioner, the police and the municipalities are regularly examining samples of processed, raw and cooked meat sold in restaurants, hotels and stores.

For any complaints or concerns, the advertisement asks people to inform immediately the local municipality, municipal corporation, panchayat, police and/or veterinary officer.

A few numbers have been listed to which messages can be sent through WhatsApp or SMS:

  • Kolkata Municipal Corporation: 9836536419
  • Howrah Municipal Corporation: 9874088995
  • Bidhannagar Municipal Corporation: 9477100896

জুন ১০, ২০১৮

নিরাপদ খাদ্য নিশ্চিত করতে দৃঢ়প্রতিজ্ঞ রাজ্য সরকার

নিরাপদ খাদ্য নিশ্চিত করতে দৃঢ়প্রতিজ্ঞ রাজ্য সরকার

রাজ্যবাসীর সকল প্রকার খাদ্যের গুণমান নিশ্চিত করতে দায়বদ্ধ পশ্চিমবঙ্গ সরকার। একগুচ্ছ পদক্ষেপ নেওয়া হয়েছে এই লক্ষ্যে।

স্বাস্থ্য ও পরিবার কল্যাণ দপ্তর, খাদ্য সুরক্ষা কমিশনার, পুলিশ এবং পৌরসভার পক্ষ থেকে সঠিক গুণাগুণ ও স্বাস্থ্যসম্মত খাদ্য নিশ্চিত করতে রেস্তোরাঁ, হোটেল ও বিভিন্ন দোকান থেকে বাজারজাত ও রান্না করা মাংসের নমুনা পরীক্ষা করা হচ্ছে।

এছাড়াও গ্রাহকদের উদ্দেশ্যে কিছু সচেতনতামূলক নির্দেশ দিয়েছে রাজ্য সরকারঃ-

মাংস খাওয়া নিয়ে অযথা দুশ্চিন্তা না করে কয়েকটি বিষয়ে সজাগ থাকুন

কাঁচা মাংস কেনার ক্ষেত্রে ভালো করে দেখে নেবেন যে মাংস সঠিক কি না। খেয়াল রাখবেন মাংশের রঙ যেন সঠিক থাকে, তা যেন অতিরিক্ত চকচকে না হয় এবং তা থেকে যেন দুরগন্ধ না বেরোয়

প্রসেসড বা প্যাকেজড মাংশের ক্ষেত্রে ফ্রিজে রাখা, মেয়াদ উত্তীর্ণ না হওয়া এবং FSSAI অনুমোদিত মাংসই শুধু কিনবেন

যদি কোনও মৃত পশু পরিত্যক্ত অবস্থায় পড়ে থাকে, তবে তা স্থানীয় পৌরসভা বা পঞ্চায়েতে জানান

মাংস নিয়ে গুজব বা মিথ্যে অপপ্রচার সম্পর্কে সজাগ থাকুন

এর পাশাপাশি রেস্তোরাঁ, হোটেল ও দোকানীদের উদ্দেশ্যেও বার্তা দিয়েছে রাজ্য সরকারঃ-

আপনার যদি রেস্তোরাঁ, হোটেল ও দোকান থাকে, যেখানে মাংস বা মাংসজাত পণ্য বিক্রি করা হয়, তাহলে FSSAI লাইসেন্সটি অথবা রেজিস্ট্রেশন সামনে রাখুন যাতে সবাই দেখতে পায়। আর যদি FSSAI লাইসেন্স অথবা রেজিস্ট্রেশন না থাকে, তবে তা ৭ দিনের মধ্যে আবেদন করুন

এ ছাড়াও, গ্রাহকদের কোনও অভিযোগ থাকলে, তারা WhatsApp বা SMS করতে পারেন

কলকাতা পৌরসভার ক্ষেত্রে 9836536419, হাওড়া পৌরসভার ক্ষেত্রে 9874088995, বিধাননগর পৌরসভার ক্ষেত্রে 9477100896 এবং অন্য পৌরসভা এলাকার ক্ষেত্রে স্থানীয় পৌরসভা/পৌর নিগম/থানা/ভেটেরিনারি অফিসারকে জানাতে পারেন।