Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


June 2, 2018

Bengal Govt to cultivate fish in unused waterbodies in Digha

Bengal Govt to cultivate fish in unused waterbodies in Digha

State Fisheries Development Corporation (SFDC) is preparing a roadmap on using a huge tract of land in Digha, lying unutilised for quite some time, for cultivating fish. The area, comprising 331 acres, in the district of Purba Medinipur contains as many as 50 waterbodies.

The land belonged to West Bengal Fisheries Corporation (WBFC), which has been recently merged with SFDC, thereby providing the latter the opportunity to utilise the land.

To its advantage, the plot of land has ready infrastructure for channelling water from the sea, which can be used effectively for fish cultivation. There are sluice gates at various places for smooth flow of water.

The waterbodies have either dried up or have suffered a decline in navigability due to years of neglect. Upon realising their potential, the Fisheries Department Minister has instructed SFDC to prepare a detailed plan on the types of fishes that can be cultivated there. The area has the potential to turn into a major hub for fish cultivation.

Source: Millennium Post

Image Source


জুন ২, ২০১৮

দীঘাতে অব্যবহৃত জলাশয়ে মাছ চাষ করবে রাজ্য সরকার

দীঘাতে অব্যবহৃত জলাশয়ে মাছ চাষ করবে রাজ্য সরকার

অব্যবহৃত জলাশয়ে মাছচাষের পরিকল্পনা মৎস্য দপ্তরের। দীঘায় বিপুল পরিমাণ অব্যবহৃত জমি রয়েছে রাজ্য মৎস উন্নয়ন নিগমের হাতে। সেই জমিতেই যাতে মাছ চাষের জন্য ব্যবহার করা যায় তার একটি রোডম্যাপ তৈরী করছে নিগম।

পূর্ব মেদিনীপুর জেলার এই ৩৩১ একর জমিতে প্রায় ৫০ টি জলাশয় রয়েছে। জমিটি পশ্চিমবঙ্গ মৎস্য অধিদপ্তর (ডব্লিউবিএফসি) -এর অন্তর্ভুক্ত ছিল, যা সম্প্রতি এসএফডিসি-র সঙ্গে যুক্ত হয়েছে। এর ফলে জমিটি ব্যবহার করার সুযোগ এসেছে। ইতিমধ্যেই এই জমিতে সমুদ্র থেকে জল সরবরাহ করার পরিকাঠামো রয়েছে। বিভিন্ন জায়গায় রয়েছে স্লুইস গেটও।

দীর্ঘদিন ধরে অবহেলার ফলে হয় জলাশয়গুলি শুকিয়ে গেছে অথবা সেখানে নাব্যতা হ্রাস পেয়েছে। মৎস্য দপ্তরের মন্ত্রী ইতিমধ্যেই এসএফডিসিকে নির্দেশ দিয়েছেন, কি কি মাছ চাষ করা সম্ভব তার একটি বিস্তারিত পরিকল্পনা তৈরি করতে।

ভবিষ্যতে মাছ চাষের এক প্রাণকেন্দ্র হয়ে উঠতে পারে দিঘার এই জলাশয়গুলো।