Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


June 6, 2018

Bengal Govt to construct hatcheries for vannamei shrimp

Bengal Govt to construct hatcheries for vannamei shrimp

The State Fisheries Department has instructed the State Fisheries Development Corporation (SFDC) to submit a detailed project report (DPR) for the construction of hatcheries for vannamei shrimp, the reason being this shrimp has a hugely lucrative export market.

For the culture of this variety of shrimp, a primary requirement is clean sea water. For this reason, it has been decided by SFDC to set up barrages at some places, which will hold clean water. If required, these would be constructed at the estuary of the Raimangal river.

In the barrages, the eggs of the shrimps would be allowed to hatch, and the hatchlings can then be transferred to the hatcheries. This way, it would be convenient to raise large-scale stocks of vannamei shrimps.

Source: Khabar 365 Din


জুন ৬, ২০১৮

রাজ্যে এবার চিংড়ি মাছের হ্যাচারি

রাজ্যে এবার চিংড়ি মাছের হ্যাচারি

আন্তর্জাতিক বাজারে রাজ্যের চিংড়ির রপ্তানি বাড়াতে ভেনামি চিংড়ির হ্যাচারি তৈরীর নির্দেশ দিয়েছে রাজ্য সরকার। এই দায়িত্ব পেয়েছে রাজ্য মৎস্য দপ্তরের পক্ষ থেকে রাজ্য মৎস্য উন্নয়ন নিগম।

যেভাবে ভেটকি মাছের হ্যাচারি তৈরীর জন্য এই দপ্তর প্রোজেক্ট রিপোর্ট তৈরী করেছে, সেভাবেই এই ভেনামি চিংড়ির হ্যাচারি তৈরীর জন্যও প্রাথমিক খসড়া রিপোর্ট গড়ার আবেদন করা হয়েছে।

নিগম জানিয়েছে, ভেনামি চাষের জন্য প্রাথমিক প্রয়োজন পরিষ্কার জল। রাজ্যের কয়েক জায়গায় গড়ে তোলা যেতে পারে বারজ। রায়মঙ্গল নদীর মোহনাতে এই ব্যবস্থাপনটি গড়ে তোলা যেতে পারে। এই ব্যবস্থাপনাতে ভেনামি চিংড়ির ডিম থেকে চারা উৎপাদন করা সহজ হবে।