Latest Newsসাম্প্রতিক খবর


June 1, 2018

Kurukh, Kamtapuri, Rajbongshi, Kurmali get official language status

Kurukh, Kamtapuri, Rajbongshi, Kurmali get official language status

At the time when the Trinamool Congress Government has taken up different steps for the revival of endangered tribal languages, comes another welcome step.

With the Governor consenting to the West Bengal Official Language (Second Amendment) Bill, 2018, Kamtapuri, Rajbongshi and Kurmali have become formally accepted as official State languages. Earlier, Kurukh had achieved the status through the West Bengal Official Language (Amendment) Bill, 2018.

The State Assembly had passed the former Bill on February 28 and the latter on February 8 of this year.

These languages would be used as official languages in the districts, sub-divisions, blocks or municipalities where the speaking population exceeds 10 per cent as a whole or part of the district, like sub-division or block.

It may be mentioned that Kurukh is spoken by the Oraon tribal community. There are around 17 lakh people, who speak the language in the districts of Alipurduar, Jalpaiguri, Cooch Behar, South Dinajpur and North 24-Parganas.

 

Source: Millennium Post


জুন ১, ২০১৮

এবার সরকারি কাজেও কুরুখ, কামতাপুরী, কুরমালি ও রাজবংশী ভাষা ব্যবহার

এবার সরকারি কাজেও কুরুখ, কামতাপুরী, কুরমালি ও রাজবংশী ভাষা ব্যবহার

ক্ষমতায় আসার পর থেকেই আদিবাসীদের সংস্কৃতি রক্ষার জন্য নানা পদক্ষেপ নিয়েছেন মুখ্যমন্ত্রী। সেই লক্ষ্যেই, এবার সরকারি কাজে ব্যবহার করা যাবে কুরুখ, কামতাপুরী, কুরমালি ও রাজবংশী ভাষাও।

গত ৮ই ফেব্রুয়ারি রাজ্য বিধানসভায় ওয়েস্ট বেঙ্গল অফিসিয়াল ল্যাঙ্গুয়েজ (অ্যামেন্ডমেন্ট) বিল পাস হয়, যার মাধ্যমে কুরুখ ভাষাকে সরকারি স্বীকৃতি দেওয়া হয়। আর ২৮শে ফেব্রুয়ারি রাজ্য বিধানসভায় ওয়েস্ট বেঙ্গল অফিসিয়াল ল্যাঙ্গুয়েজ (সেকেন্ড অ্যামেন্ডমেন্ট) বিল পাস হয়, যার মাধ্যমে কামতাপুরী, কুরমালি ও রাজবংশী ভাষাকে সেই সকল জেলা, মহকুমা, ব্লক ও পুরসভা অঞ্চলে সরকারি ভাষার স্বীকৃতি দেওয়া হয় যেসব অঞ্চলে যেখানে এই সব ভাষাভাষীর মানুষ ১০ শতাংশের বেশী।

প্রসঙ্গত, এই ভাষাগুলিকে সরকারি ভাষা হিসেবে স্বীকৃতি দেওয়ার পদক্ষেপ নেওয়া হয় নৃসিংহপ্রসাদ ভাদুড়ির নেতৃত্বে চলা বিশেষজ্ঞ কমিটির প্রস্তাব মেনে। রাজ্যপাল সায় দেওয়ার পর রাজ্য আইন দপ্তর এই ব্যাপারে নির্দেশিকা জারি করে।

কুরুখ ভাষা ব্যবহার হরে ওঁরাও আদিবাসীরা। আলিপুরদুয়ার, জলপাইগুড়ি, কোচবিহার, দক্ষিণ দিনাজপুর ও উত্তর ২৪ পরগনায় প্রায় ১৭ লক্ষ মানুষ এই ভাষায় কথা বলে। সারা দেশে এই ভাষার মানুষ আছেন ৩৬.৭২ লক্ষ মানুষ।

এই মুহূর্তে রাজ্যে সরকারি ভাষা হল: বাংলা, হিন্দী, উর্দু, নেপালি, সাঁওতালি, ওড়িয়া ও পাঞ্জাবি।